Mituri alimentare și adevărurile din spatele lor

By  | 

„Un măr pe zi ține doctorul departe sau Regula de 5 secunde (care zice că e în regulă să mănânci ce ai scăpat pe jos, atâta timp cât n-a stat acolo mai mult de cinci secunde) – numai două exemple de mituri urbane legate de alimentație care au fost demontate de ceva vreme, însă au rămas adând înrădăcinate în memoria colectivă. Mai jos, adevărul despre ele și despre alte câteva dintre cele mai comune credințe despre mâncare și alimentația sănătoasă.

Un măr pe zi ține doctorul departe

Acestei povețe i-a venit ușor să rămână în memoria colectivă, având în vedere logica „fructele sunt sănătoase, deci înseamnă că dacă le mâncăm, o să fim sănătoși”.

Într-adevăr, merele conțin multă vitamina C și aduc un aport mare de fibre, ambele fiind importante pentru sănătatea noastră pe termen lung, însă nici pe departe de-ajuns pentru organismul nostru. Așadar, merele sunt, ce-i drept, un aliment recomandat, însă, din păcate, o dietă care include câte un măr în fiecare zi, nu oferă absolut nicio garanție că va ține doctorul departe.

Laptele e bun pentru oase

Laptele conține calciu, iar calciul este important pentru menținerea sănătății oaselor… Sau cel puțin asta am auzit cu toții de când eram mici. Însă o serie de studii recente au arătat că, de fapt, nu există nicio asociere între băutul laptelui (sau luarea unor suplimente de calciu și vitamina D) și întărirea oaselor.

De altfel, laptele nu mai este nici băutura recomandată pentru dureri de stomac, o serie de alte studii demonstrând că, pentru o mare parte dintre persoane, de fapt este iritant, nu pansament gastric. Acestea fiind totuși spuse, laptele este o băutură sănătoasă și gustoasă (atâta vreme cât nu ai intoleranță la lactoză, care este descoperită în din ce în ce mai multe persoane) și poate fi băut oricând, numai nu te aștepta să îți facă oasele mai tari sau să îți aline arsurile la stomac.

Produsele organice nu conțin pesticide

Mâncarea organică nu este produsă fără a se folosi deloc pesticide și nu este neapărat mai bună pentru tine. Fermierii care produc fructe sau legume au voie să le declare produs organic” dacă folosesc pesticide derivate din natură.

Partea bună este că nivelul de pesticide din mâncare este atât de mic, încât, fie ele chimice sau naturale, nu e nevoie să ne facem griji. Partea proastă este că folosirea pesticidelor naturale produce chiar mai mult rău mediului înconjurător, poluând mai mult decât o fac cele sintetice.

Deserturile cu miere sunt mai sănătoase decât cele care conțin zahăr procesat

În cazul în care îți prepari singură desertul, acest lucru ar putea fi adevărat. Însă dacă iei ceva din comerț, o napolitană sau un baton cu ciocolată, de pildă, iar acesta conține miere în loc de zahăr, nu înseamnă deloc că ai făcut o alegere mai sănătoasă pentru tine.

Consensul aproape unanim la care au ajuns oamenii de știință în ultimii ani este că efectele biologice ale mierii sunt aceleași cu efectele pe care le are siropul de porumb bogat în fructoză cu care sunt îndulcite majoritatea dulciurilor din comerț.

Problema cea mai mare, de fapt, este că bomboanele și alte produse similare conțin foarte mult zahăr per porție, iar acesta este un lucru la care ar trebui să fim mai atenți, căci este ușor să depășim limita recomandată pentru o zi (sau, sincer, chiar și pentru mai multe) mâncând o cantitate mică de dulciuri din comerț.

Regula de 5 secunde

Regula de 5 secunde (5 Second Rule) spune că dacă ai scăpat mâncarea pe jos și o ridici în mai puțin de 5 secunde, nu va avea vreme să se contamineze cu bacterii. Ceea ce este pur și simplu fals.

Bacteriile aderă instant pe suprafața mâncării, și numeroase studii au divedit asta, ba chiar a existat și un episod din emisiunea Mythbusters care a demonstrat faptul că, dacă scăpăm mâncarea pe podea, va fi contaminată cu bacterii în decursul a câteva milisecunde, mult prea puțin timp pentru a ne fi posibil să o mai reuperăm intactă.

Multiple studii au arătat că mâncarea umedă atrage instantaneu mai multe bacterii decât cea uscată (o felie de pâine unsă cu unt, de pildă, versus o felie de pâine goală), însă nu există în cazul niciuneia dintre variante o fereastră” care să garanteze că e ok să mai consumi alimentul respectiv odată ce a căzut pe jos. Desigur, asta rămâne la latitudinea ta, în funcție de cât de curată e podeaua pe care ai avut nenorocul să scapi mâncarea.

Nu e bine să bei/mănânci ceva rece dacă ești răcit/ă

Dacă ai răcit, te poți consola fără regrete cu o înghețată. Ideea că acestea ar afecta producția mucozităților este complet falsă, acest mit fiind demontat de mult de către medici. În loc să bei o cană de ceai sau supă ultra fierbinte, care irită gâtul (consumă-le la temperatura camerei mai degrabă), savurează o înghețată, care îți va calma, de fapt, durerea de gât și, cel mai probabil, va suplimenta caloriile pe care le pierzi odată cu lipsa apetitului asociată cu răcelile.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *