Marius Bercea. Time Can Space. În display la Blain|Southern Berlin

By  | 

Marius Bercea (născut în Cluj, în 1979) prezintă o serie de lucrări noi în cadrul primei sale expoziţii din spaţiul berlinez al Galeriei Blain|Southern. Expoziția va fi putea fi vizitată în perioada 2 martie – 14 aprilie, în galeria din Potsdamer Straße 77–87, (Mercator Höfe).

În interioarele şi peisajele sale, ce conţin referinţe la elementele arhitecturale şi naturale ale Californiei, Bercea reprezintă o realitate senzorială, amalgamând locaţii reale şi imaginare, ascunse. Compoziţiile lui Bercea se bazează acum mai mult pe asociaţii libere decât pe o intenţie didactică, ceea ce are ca rezultat o expoziţie care oferă mai degrabă o experienţă senzorială plurivalentă decât un exerciţiu narativ. Devine evident în tematica, aspectul şi scara lucrărilor sale – care variază de la cea a compoziţiilor monumentale la cea a micilor reprezentări fragmentare, dar detaliate – faptul că Bercea a lăsat în urmă maniera orientată spre narativitate din seria ‘Transylfornia’. Considerând acum Los Angeles ca pe o a doua casă, viziunea sa asupra Californiei este mult mai personală, mai imediată.

Asumându-şi perspectiva din culise, pictorul surprinde şi redă momente aparent intime, privite prin fereastră sau plasate în spatele unei grădini, unghiul din care sunt privite amintind de scenele lui Hitchcock. Dar acesta este un voaierism înşelător, temperat de distanţă. Realizând toate lucrările în atelierul său din Cluj, Bercea se joacă cu distanţa dintre cele două patrii, cu subiectele şi cu fragilitatea memoriei. Astfel, el prezintă o stare liminală, plasată între două realităţi şi două dispoziţii mentale; foloseşte piscinele ca motiv recurent, dar nu atât ca pe nişte clişee californiene, cât ca pe ipostaze ale unor situaţii: sub, între şi deasupra apei.

Scenele lui Bercea sunt parcimonios populate, dar, atunci când personajele apar, acestea sunt parcă lansate în primul plan. Artistul pune în astfel de lucrări accentul pe imprecizia narativă: în ce acţiune să fie oare angajate personajele pe care le surprinde privitorul, care să fie motivaţiile şi intenţiile acestor jucători solitari?

În Mosaic of Certitudes, un artist singuratic stă lângă şevalet, încercând să prindă semnalul unui post străin de radio, cu ajutorul unei antene improvizate, copleşită vizual de ghivecele cu plante şi de lubeniţe implauzibil zburătoare.

Ca şi în alte lucrări expuse, personajele vin în prim plan, luptându-se pentru atenţia privitorului cu flora şi fauna care domină compoziţiile.

În lucrări ca Earth Gender şi Pluralizing Rythms, frunzişul invaziv cuprinde cu rapiditate mediul construit: creşte printre zăbrelele gardurilor, umple piscine sau domină cadrul aproape ca o provocare aruncată personajelor umane.

Plantele lui Bercea trăiesc atât în medii naturale, cât şi în habitate artificiale, fie dominând spaţiul creat de om, fie supunându-se acestuia. Viaţa acestor plante gregare însufleţeşte simţurile, inclusiv mirosul şi simţul tactil, de exeplu prin mireasma sugerată de reprezentarea unei bogate eflorescenţe sau prin spinii unui cactus.

Interesul lui Bercea pentru design este evident, dar mai ales pentru influenţa moderniştilor vienezi ca Adolf Loos, Otto Wagner şi Rudolf Schindler asupra arhitecturii, pornind de la cea a oraşului său natal, până la demersuri arhitectonice şi urbanistice din locuri foarte îndepărtate. Artistul posedă o arhivă consistentă de vechi albume de design, reviste şi alte publicaţii de arhitectură, care îi oferă puncte de reper suplimentare în procesul de distilare a amintirilor şi a impresiilor din călătorii.

Într-o serie nouă de detalii pictate pe bucăţi de lemn pătrate, cu latura nu mai mare de 15 cm, Bercea explorează îndeaproape elemente de design şi motive arhitecturale pe care le descoperă în aceste publicaţii. Aceasta permite totodată un dialog între lucrările de mici dimensiuni şi panoramele monumentale, care sunt revelate a fi viziuni la scară amplă ale aceloraşi subiecte. O scenă de interior pictată ca poliptic de mari dimensiuni ocupă peretele din capătul galeriei; o compoziţie complexă de jocuri optice şi obiecte bizare, aceasta include reprezentarea unei picturi de dimensiuni mai reduse, aceasta însăşi prezentă în expoziţie.

Designul expoziției este rezultatul colaborării lui Marius Bercea cu arhitectul Attila Kim.

#TIME CAN SPACE. https://www.blainsouthern.com/exhibitions/time-can-space-marius-bercea

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *