Marco Hößl, CEO Kaufland România și Republica Moldova propune „un pariu fără pierzători”

Așa descrie Marco Hößl, CEO Kaufland România și Republica Moldova, binele, grija față de mediu și comunitățile în care compania activează, „un pariu fără pierzători”.

De Mădălina Ionescu

Fotografii: Vlad Andrei
Styling: amir Doboș

Este unul dintre acei oameni care cred cu tărie în implicare, colaborare și puterea exemplului. Cu o mentalitate germană, înclinată spre performanță, dar dozată la maximum de factorul uman, Marco Hößl este liderul unei echipe puternice, de peste 15.000 de angajați, echipă care se află constant în top.

Lucru de care îți dai seama numai dacă urmărești puțin activitatea Kaufland, dincolo de perdeaua clasică a retailer-ului. Marco are o viziune ce promovează sustenabilitatea ca parte integrantă a business-ului, abordare care a adus grupului titlul de „Cea mai responsabilă companie din România” de mai multe ori la rând.

Mantra „Implicarea face diferența” se traduce prin numeroase acțiuni pentru a face lumea un loc mai bun. Câteva „motoare” Kaufland sub conducerea sa? Investiții locale, prin sprijinirea producătorilor și fermierilor români, protejarea biodiversității și a climei, reducerea treptată a amprentei de carbon, promovarea reciclării și a unui stil de viață conștient și responsabil, comerțul echitabil, susținerea proiectelor sociale, dar și educarea comunitară.

Citește și: De vorbă cu Alexander Nanau, primul regizor român dublu nominalizat la premiile Oscar

Am stat de vorbă cu Marco Hößl pentru a descoperi care este pariul câștigător pe o piață de retail caracterizată de versatilitate și imprevizibilitate, dar și secretul pentru a fi cu un pas înaintea tendințelor. Bonus: știm că viața unui CEO poate fi pe repede-înainte, așa că l-am rugat pe Marco să ne dea puțin din casă și atunci când vine vorba despre pendularea dintre viața profesională și cea personală.

Marco Hößl
Interviu în exclusivitate cu Marco Hößl, CEO Kaufland România și Republica Moldova, ședință foto Cosmopolitan Man, vară 2021

Ați spus la un moment dat că ați ajuns prin coincidență în retail. Cât de mult contează
ca o coincidență să se lipească de suflet și o profesie să devină pasiune?

Coincidențele sunt întâmplări fericite care ne aduc în locuri potrivite, lângă oameni potriviți. Iar în viață e nevoie și de puțin noroc, nu doar de sacrificii ca să ajungem acolo unde ne dorim.

Pentru mine a fost foarte important ca pasiunea să devină un adevărat mod de viață și o profesie pe care să ajung să o iubesc. Nu aș fi putut să practic ceva în care nu cred. Unul dintre principiile mele de viață se referă la ceea ce englezii numesc „practice what you preach”.

Marco Hößl: „Sunt de părere că un lider trebuie să fie primul care face ce spune înainte să se aștepte de la alții la acest lucru.”

Kaufland a reinventat conceptul de hypermarket în România. Este un trendsetter la ora actuală, sustenabilitatea și responsabilitatea socială fiind în topul prioritățior. A fost un pariu riscant?

Cine nu riscă, nu câștigă. În retail, nu există drumuri cu sens unic și nici certitudinea că ai găsit varianta cea mai bună, soluția perfectă. Mereu te aștepți la răsturnări de situație, ești pregătit să regândești lucrurile, uneori chiar când te aștepți mai puțin.

La Kaufland, unul dintre cuvintele cheie din dicționarul nostru intern este inovare. Am reinventat conceptul de hypermarket, am lansat o infrastructură inedită de automate de reciclare și am pus grădini pe acoperiș, astfel încât magazinul să nu fie doar locul unde se fac cumpărăturile. Am inaugurat o rețea de stații de încărcare pentru mașinile electrice, am regândit design-ul magazinelor și ne-am schimbat chiar și pe noi atunci când am decis să ne înnoim.

Pentru că suntem nonconformiști, avem chiar o echipă de sustenabilitate specializată, alcătuită din 15 reprezentanți din fiecare departament al companiei, ce au fost instruiți prin intermediul unor sesiuni de formare de către experți în sustenabilitatea de business.

Alături de ei, suntem mereu gata să inovăm, să ne angajăm permanent în decizii majore de business, să punem la bătaie idei mari, să antrenăm inițiativa și să venim cu cele mai bune soluții pentru clienții noștri.

Cu toate acestea, ținem tot timpul cont că planul se poate schimba oricând. Iar în vremuri de schimbare, sustenabilitatea și responsabilitatea socială sunt răspunsul la toate provocările care apar.

Marco Hößl: Binele, grija față de mediu și comunitățile în care activăm reprezintă un pariu fără pierzători, pentru un viitor cu investiții solide în sustenabilitate. Pentru că punem în el toate resursele noastre, cineva are mereu de câștigat, fie că vorbim despre clienții noștri, despre angajați, comunitate, mediu sau partenerii cu care dezvoltăm proiecte. Și, cel mai important, câștigurile sunt pe termen lung, gândite să reziste în timp, indiferent dacă trendurile vin și pleacă.

Marco Hößl
Interviu în exclusivitate cu Marco Hößl, CEO Kaufland România și Republica Moldova, ședință foto Cosmopolitan Man, vară 2021

Afaceri și responsabilitate socială. Cât de legate sunt?

Nedespărțite. Responsabilitatea este temelia unui business. Și la proba timpului, ai nevoie de o clădire care să reziste, e o investiție pe termen lung. În business contează să ai gândire de viitor, iar asta înseamnă să incluzi sustenabilitatea. Sustenabilitatea înseamnă să îți pese de cei din jur: comunitate, mediu, ceilalți.

Atunci când îi lași deoparte, ai pierdut, fiindcă a trăi pe termen lung înseamnă să trăiești împreună. Orice ruptură între cele două generează deficiențe. Sunt ca două linii care nu trebuie să meargă în paralel niciodată. E un echilibru între a primi și a oferi, care trebuie menținut. Altfel, business-ul nu va rezista pe termen lung.

Kaufland nu ar putea funcționa fără aceste două componente interconectate.
Sustenabilitatea la noi se reflectă în tot ce facem, în orice decizie pe care o luăm.

De pe lanțul de aprovizionare (optăm mereu pentru colaborări cu producători locali),
până la gestionarea eficientizată a resurselor în magazine, depozite sau birouri (reciclăm în companie, în magazine avem infrastructuri ecologice de climă) și chiar la proiectele de CSR dezvoltate cu ONG-uri, ne asumăm să venim cu soluții pe cât de „verzi”, pe atât de strategice.

Mi-a plăcut mult o comparație pe care ați făcut-o într-un interviu, potrivit căreia în retail este ca în Formula 1 — cine frânează prea devreme, pierde, iar ca să fie în pole-position, o companie trebuie să aibă în primul rând o formă de zile mari. Cum se ajunge, deci, în pole-position?

Prin antrenament constant. În Formula 1, nu ridici piciorul de pe accelerație până nu
te-ai asigurat că ai atins potențialul maxim. În retail, nu frânezi niciodată. Cine ia
piciorul de pe accelerație, pierde.

De aceea, podiumul nu este al celor care au câștigat doar o cursă, ci al celor care, după ce au primit medalia, reintră pe traseu și se pregătesc pentru următoarea. E important
să nu te oprești.

Cât de mult a contat mentalitatea nemțească în stilul dumneavoastră de conducere?

Cam cât contează și notele de la școală când te angajezi. Glumesc. Consider că fiecare experiență din viața noastră ne modelează, iar originea mea probabil că mi-a adus ceva mai multă disciplină în modul de lucru, însă am descoperit și că românii sunt foarte
harnici. Oricum, omul care sunt azi se datorează tuturor etapelor pe care le-am parcurs și nu au fost puține.

Cât despre stilul meu de conducere, mă bazez pe o cultură a înțelegerii și a învățării prin greșeală. Orice mic eșec are o rezolvare, uneori poate deveni chiar o oportunitate.

Atunci când echipa mea greșește, mă uit în oglindă, fiindcă știu că eu sunt cel responsabil, iar dacă totul merge bine și avem succes, privesc prin fereastră – știu că datorez acest lucru echipei mele.

Sunt norocos să am o echipă mare de 15.000 de colegi, cu care mă mândresc. Eu nu mă consider șef sau conducător, ci mai degrabă sprijin sau consilier.

Kaufland are o mulțime de proiecte cu impact social în mai multe direcții. Care este cauza socială în care vă implicați cel mai mult?

La Kaufland, Implicarea face diferența. Acesta este motto-ul după care ne ghidăm. Ne interesează ca munca noastră de zi cu zi să aducă valoare societății, de aceea punem suflet în mai multe cauze pe care le considerăm cu rol esențial în dezvoltarea armonioasă a societății: mediu, proiecte sociale, educație, sport și sănătate, cultură.

Nicio schimbare adevărată nu a fost făcută în lume doar printr-o acțiune punctuală, prin concentrarea atenției într-o singură direcție. Istoria îndepărtată ne arată că umanitatea a supraviețuit și a evoluat de-a lungul anilor pentru că generații întregi au perseverat în a face descoperiri pe mai multe paliere. Istoria recentă ne provoacă și mai mult.

Dacă acum câteva secole aduceam invenții care să ne ajute la progresul industrial, astăzi trăim într-o lume care a devenit atât de complicată, încât nu invenția e principala preocupare, ci atenția la impactul pe care aceasta o are asupra comunităților și a mediului înconjurător.

Citește și: Interviu cu Sebastien Lagree, cel mai în vogă antrenor și inventator de echipamente de fitness din lume

Mai mult, statisticile actuale ilustrează că energia pe care o epuizăm la nivel global ar putea fi folosită de încă o umanitate, ceea ce înseamnă că ajungem să consumăm mai mult decât avem nevoie. Pornind de la acest exemplu, crezul nostru la Kaufland se bazează foarte mult pe reutilizare. Nu epuizăm resursele, ci le salvăm reinvestindu-le pentru a veni în sprijinul comunităților.

Să fim responsabili este, deci, un proces constant, dar care ne aduce satisfacția că putem contribui cu adevărat prin eforturile noastre.

 Marco Hößl
Interviu în exclusivitate cu Marco Hößl, CEO Kaufland România și Republica Moldova, ședință foto Cosmopolitan Man, vară 2021

La ceva timp după implicarea și în campanii ce vizează donarea de sânge, vă întreb: are România nevoie de sânge?

Răspunsul este categoric da. Putem dona oricând, fără scuze. Așa am gândit și eu când am făcut acest gest și m-am alăturat inițiativei „România are sânge de rocker”. A fost un efort mic, dar care poate aduce schimbări incredibile și salvează vieți.

E nevoie ca fiecare să se implice câte puțin și deja împreună putem schimba lumea. Dacă fiecare ar conștientiza asta…

Kaufland este „verde” și la infrastructura in-house. Ne puteți oferi mai multe detalii?

Sustenabilitatea și inovația sunt elemente prezente inclusiv în magazinele Kaufland, nu doar în comunități.

Magazinele noastre folosesc energie verde, avem chiar și un sistem ecologic care transformă căldura produsă de aparatele de frig în climatizare, deci este un proces complet eco. În magazine, clienții pot recicla, fiindcă am creat o infrastructură de reciclare prin intermediul unor automate amplasate în parcări, pot găsi produse de la furnizori locali, semnalizate în acest sens, își pot încărca gratuit mașinile electrice, pentru că avem stații, iar pe acoperișurile și în parcările unor magazine avem grădini urbane comunitare unde oricine poate cultiva fructe și legume pe care le pot îngriji și culege apoi, fiind la dispoziția comunității.

Marco Hößl: „Am mers până într-acolo încât până și uniformele angajaților sunt acum din bumbac organic bio.”

La fel, „verde” și la capitolul reciclare. Ce cantitate de deșeuri reciclabile sunt adunate de la clienți?

Reducerea cantității de deșeuri și colectarea lor spre a fi reciclate este parte din strategia noastră și suntem primul retailer care a introdus o rețea de automate de reciclare extinsă în parcările a peste 110 dintre magazinele Kaufland, pentru un mediu mai curat.

Colectăm PET-uri, sticlă, doze de aluminiu, dar, cel mai important, colectăm interesul oamenilor cu privire la această problemă deosebit de serioasă. Până la finalul acestui an ne-am propus să dotăm toate parcările magazinelor Kaufland cu acest tip de infra-structură, inclusiv parcările magazinelor noi pe care le deschidem.

Anul trecut, peste 700.000 de români au reciclat mai mult de 400 de tone de peturi, sticle și doze de aluminiu cu ajutorul infrastructurilor ecologice puse la dispoziție de Kaufland România în magazinele noastre. Tot anul trecut, Kaufland România a pus la dispoziția clienților și prima infrastructură de reciclare a produselor de îngrijire personală și a locuinței prin proiectul Broscuța.

Proiectul reprezintă o premieră la nivelul pieței, astfel de ambalaje fiind mai dificil de reciclat, din cauza procesului minuțios de sortare, pe tipul de material, respectiv de culori. Cu toate acestea, va fi un proiect pe care îl vom implementa național, în toate magazinele noastre.

La intrarea în magazin, în spațiul special amenajat sub forma unei broscuțe țestoase, clienții pot depune pentru reciclare ambalajele produselor de îngrijire personală sau de curățenie, pentru care primesc drept răsplată cupoane cu 50% reducere pentru cumpă-rarea altora noi, la alegere dintre produse selecționate, conform campaniei lunare.

Se pot depune sticle goale din plastic de șampon, balsam, gel de duș, cremă de corp, de față sau de mâini, apă de gură sau de săpun lichid, dar și recipiente goale de produse de curățenie, precum detergenți de haine sau de vase, soluții de curățare a bucătăriei, băii, pardoselii sau geamurilor.

Rezultatele sunt vizibile, iar pentru noi înseamnă foarte mult să vedem clienți care aduc aceste deșeuri sau care aleg să renunțe la pungile de unică folosință, pentru că le pasă de mediul înconjurător și țin la reutilizare. Împreună învățăm să spunem ReSet Plastic și să ne reinventăm viețile astfel încât să îl folosim cât de rar se poate – sau deloc.

În ultimul an, care a fost un lesson learned?

Pentru mine, ultima perioadă a fost un precum un exercițiu constant tip șpagatul între a fi om și profitabilitate. A fost o presiune constantă și cred că am reușit să administrăm corespunzător întreaga situație pentru că am avut în minte tot timpul angajații, clienții, comunitatea și partenerii, inclusiv autoritățile.

Ne-am mobilizat forțele, iar strategia noastră s-a axat pe măsuri rapide și eficiente de reacție în direcții esențiale pentru reducerea efectelor pandemiei. Echipa de CSR a decis replierea rapidă a programelor active, pentru a veni în imediata nevoie a comunității.

Marco Hößl: „În prima jumătate a anului 2020, am investit peste 2 milioane de euro în 40 de proiecte realizate de organizații neguveramentale pentru a combate efectele negative generate de pandemia Covid 19, fie prin oferirea de tichete sociale, donații de alimente, contribuții la fon-duri de urgență pentru spitale sau dotarea cu echipa-mente medicale și de IT.”

Nu am pierdut din vedere însă nici obiectivele pe termen lung și am investit în proiectele strategice pe care le aveam în plan pentru 2020, precum continuarea proiectului Acționăm pentru Ape! – A.P.A, pentru prevenirea și combaterea poluării cu deșeuri a apelor din România sau demersurile pentru deschiderea primei Cantine Sociale la începutul acestui an, proiecte care au căpătat și mai multă relevanță în contextul pandemiei.

Care este definiția unui leadership de succes? Întreb pentru că știu că nu sunteți liderul clasic, că aplicați teorii de mindfulness în business.

Leadership-ul de succes nu are definiție, el ține foarte mult de omul aflat la comandă. Căpitanul de corabie știe exact unde vrea să își ducă echipa, dar înțelege totuși necunos-cutul pe care îl oferă apa și mișcarea greu de controlat a mării.

Când totul în jur e perspectivă, nu vreau să fiu eu cel care impune tipare. Îmi place să le ofer celor cu care lucrez libertatea de a alege, de a se exprima și chiar de a se îmbrăca. Mi se pare sănătos ca toți colegii mei să se îmbrace în tricoul cu formație rock sau în puloverul lor preferat primit de la soție. În felul acesta aflu și noutățile în materie de modă.

Sigura constantă de leardership în care cred este atitudinea. Atâta timp cât respectul față de oameni  și dedicarea fac echipă bună, drumul spre succes este pe jumătate parcurs.

Aveți vreun secret pe care îl puteți împărtăși cu privire la time management?

Mă trezesc zilnic la 6.30 și petrec 25 de minute meditând, iar acest lucru mă disci-plinează să înțeleg în primul rând valoarea timpului.

Totodată, practicând meditația Zen aplic în viața mea conceptul de „Mindful Leadership” o tehnică de limpezire a minții, care mă ajută să îmi structurez toată agenda chiar înainte să înceapă ziua de lucru și astfel reușesc să găsesc timp pentru tot ce îmi propun. Nu este ușor, dar prin exercițiu acest lucru poate fi învățat și de cei mai ocupați oameni din lume.

Cum arată o zi liberă pentru CEO-ul retail-ului no. 1 în România?

O zi liberă este totuși o zi ocupată, dedicată celor mai importante persoane din viața mea. Îmi dedic timpul liber familiei mele, petrec timp cu fetițele mele, le citesc povești sau vorbim despre subiecte care preocupă umanitatea.

Acestea sunt cele mai de preț momente care mă fac cu adevărat un om împlinit.

Marco Hößl
Interviu în exclusivitate cu Marco Hößl, CEO Kaufland România și Republica Moldova, ședință foto Cosmopolitan Man, vară 2021

Ați afirmat în nenumărate rânduri că iubiți țara noastră. 3 lecții învățate
de la români în ultimii ani ar fi…

Nu lăsa pe mâine ce poți face azi (românii sunt foarte harnici).

Când totul merge prea bine, ia o pauză și vezi unde ai greșit (e bine să fii atent).

Facem lucruri mari, dar să nu subestimăm niciodată puterea unei farfurii cu sarmale (românii gătesc foarte bine).

V-a schimbat într-un fel viața în România?

Locuind aici, pot spune că am preluat și eu din ADN-ul românilor acele aspecte cu care m-am identificat. Nu au fost puține.

M-au inspirat de la început oamenii și dorința lor de a munci, ospitalitatea, plăcerea cu care trăiesc. Poate cel mai important, însă, aici am înțeles că viața poate fi imprevizibilă, dar e important să nu uităm să zâmbim pe traseu.

Locurile din România pe care le iubiți cel mai mult sunt…

Iubesc întreg peisajul montan din România, dar îmi place și marea cu misterul ei. Mă fascinează faptul că aici pot să găsesc și orașe cu arhitectură interesantă, dar și locuri naturale cu relief variat.

E foarte mult de descoperit în România, iar contrastul acesta mă face să pun imediat pantofii de explorator în picioare, când am ocazia.

Practicați meditație, fasting și aveți un stil de viață sănătos. Cât de importante sunt acestea într-o perioadă în care oamenii trăiesc în regim repede-înainte?

Meditația este  parte din ceea ce sunt și ceea ce fac. Dacă nu aș trece zilnic sau periodic prin acest proces care îmi este atât de benefic, cred că nu aș putea avea aceleași rezultate în viața de zi cu zi.

Chiar colegii mei spun asta, pentru că un om care meditează, care e atent la aceste aspecte, aduce o anumită energie și în echipele cu care lucrează.

Ajungi să inspiri, pentru că vii cu o stare care îi face și pe ceilalți să fie mai pozitivi, mai buni, mai prezenți.

În zilele noastre, să pui pauză și să îți limpezești gândurile este vital. Puterea meditației nu stă în a schimba vieți, ci în a ne clarifica acele părți din noi care mai trebuie îmbunătățite, iar farmecul e că oricât de buni și echilibrați am fi, mereu găsim ceva unde putem face mai mult și mai bine.

Ce pasiuni aveți?

Sunt dependent de călătorii și îmi place să explorez. Avem o lume atât de frumoasă încât ar fi un mare păcat să nu avem grijă de ea. Faptul că nu am putut călători în această perioadă m-a determinat să îmi practic cea de-a doua pasiune: grill-ul.

Norocul meu este că am alături de mine antrenorul, altfel m-aș fi arătat ca un luptător de sumo. Sunt un boem în carapace de luptător.

Ce înseamnă „acasă” pentru dumneavoastră?

Acasă este acolo unde te simți bine. Acasă nu e un loc pe o hartă, nu este neapărat o construcție, ci este mai degrabă un sentiment pe care îl accesăm de fiecare dată când vrem să ne refugiem în propriul univers.

E acolo unde orice s-ar întâmpla, ai alături oameni speciali lângă care poți depăși orice obstacol. Este locul în care te poți retrage să savurezi un pahar de vin alb, alături cei dragi, admirând apusul de soare.

Citește și: Cosmopolitan Man vară 2021 este aici!

Marco Hößl
Marco Hößl, în Cosmopolitan Man, vară 2021, acum la toate punctele de difuzare presă, și în format digital
Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.