Recenzie Inside Out / Intors pe dos (2015)

„Inside Out” / „Întors pe dos” este un film pentru toate vârstele, din care fiecare dintre noi are ce învăța.

Când am aflat de acest film de animație produs de Disney-Pixar, trebuie să recunosc că am presupus că va fi un alt film simpatic, dar… prea de copii. După ce m-am uitat la trailer, însă, am decis că trebuie neapărat să îl văd. Povestea o are în prim plan nu pe Riley, o puștoaică de 11 ani, ci pe emoțiile ei: Bucuria, Tristețea, Frica, Furia și Dezgustul. Ele trăiesc la Sediu și o ajută zi de zi pentru a avea o viață minunată, însă totul se schimbă atunci când Riley se mută cu familia în San Francisco.

Bucuria și Tristețea sunt absorbite din greșeală în adâncul minții lui Riley, la butoanele și manetele din Sediu rămânând doar Frica, Furia și Dezgustul, care nu se descurcă atât de bine singure. Mai mult, Bucuria și Tristețea iau cu ele și câteva dintre amintirile fundamentale ale fetiței. Ele trebuie să se aventureze acum prin locuri precum Memoria de Lungă Durată, Tărâmul Imaginaţiei, Gândurile Abstracte sau Producţia Viselor, într-o încercare disperată de a se reîntoarce la Sediu şi la Riley.

Extrem de emoționant în anumite momente, dar și foarte amuzant, filmul este potrivit nu doar pentru copii, ci și pentru orice adult. Producătorul Jonas Rivera este de părere că „adulţii îl vor privi într-un mod cu totul diferit. Va fi vesel, însă există ceva mai profund în film, pentru ei. E ceva ce Walt Disney şi-a dorit întotdeauna să facă”.

Riley trece printr-o perioadă dificilă din cauza mutării, dar și noi trăim experiențe asemănătoare care crează haos în mintea noastră, fie că este vorba de un job nou, pierderea unui job, o despărțire sau orice altă schimbare importantă din viață.

După cum a observat și Bucuria, fiecare dintre Emoții are rolul său. Amintirile perfecte, în totalitate vesele, sunt greu de dobândit și nu este nicio problemă dacă unele amintiri conțin și un strop de Tristețe, de Furie, Dezgust sau Frică.

Pentru „Inside Out”, realizatorii Pixar au stat de vorbă cu oameni de ştiinţă, neurologi, psihologi şi alţi experţi pentru a înţelege mai bine cum funcţionează mintea. Într-un final, ei au ales cele 5 emoții din film, care se regăsesc pe listele majorităţii cercetătorilor. „Tot filmul este construit în jurul acestor Emoţii – ele conduc. Noi putem control felul în care acţionăm, dar nu putem alege cum simţim”, explică regizorul Pete Docter.

Filmul „Inside Out / Întors pe dos” este distribuit de Forum Film România şi va avea premiera pe 19 iunie 2015, fiind proiectat în format 3D, atât în variantă subtitrată, cât şi în cea dublată.