Ești cumva… *oh nu!*… cheugy???

Cheugy. Poate ai auzit termenul ăsta pe TikTok. Sau poate l-ai văzut scris pe undeva recent și te-ai întrebat ce naiba înseamnă și cum se citește. Deci, care-i treaba cu el? Cam cheugy din partea ta să întrebi.

Glumesc, stai liniștită. Și eu a trebuit să fac un search rapid pe Google ca să înțeleg „despre ce tot vorbesc puștii ăștia de pe TikTok”. Lasă-mă să pun deoparte paharul de cafea de la Starbucks (tocmai am aflat că e cheugy să beau cafea de la Starbucks – hey, măcar e regular latte, nu Pumpkin Spice) și îți explic.

Cheugy – pronunțat „chew-gee” (rimează cu smoothie) – înseamnă, pe scurt, non-trendy. Opusul a ceea ce e la modă. Un soi de „basic”, numai că – ține-te bine – de data asta e targhetat către obiceiurile uncool ale milenialilor. (Aș îndrăzni să spun că dacă noi, milenialii, consideram „basic” pe oricine care afișa comportamente sau preferințe uncool, generația Z a venit cu un nou termen ca să ne facă nouă același lucru, dar comparația asta mă face să par cam cheugy… pentru că apropo, cheugy înseamnă și „trying too hard”, mai exact cam ce încerc să fac eu acum explicând că milenialii au fost primii și că nu, nu suntem uncool sau irelevanți, hmpf!).

Te simți puțin bulversată? E ok. Și eu. Termenul „cheugy” pare că a apărut brusc, de nicăieri. În martie, o tipă de pe TikTok, Hallie Cain, a postat un clip în care explica faptul că ea și prietenii ei au încă din liceu o denumire pentru chestiile uncool – cheugy. Se pare că în 2013, Gaby Rassan (una dintre prietenele ei) a „inventat” cuvântul cheugy. „N-aveam cum să descriu treaba asta, îmi lipsea un cuvânt anume, și pur și simplu cheugy parcă îmi stătea pe vârful limbii”, a explicat Rassan pentru New York Times (da, NYT i-a luat un interviu pentru a clarifica ce înseamnă cheugy și de unde vine).

Cheugy există ca termen în Urban Dictionary încă din 2018, iar explicația e „Opusul a ceea ce e trendy. Ce era stylish în școala generală și liceu, dar nu mai e la modă. Folosit când cineva continuă să urmeze aceste trenduri care nu mai sunt de actualitate. Poate fi vorba despre, dar nu limitat la: modă, obiceiuri pe social media, jargon etc.”.

Așadar, despre ce vorbim? Generația Z a decretat deja că blugii skinny, părul cu cărare pe o parte și emoji-ul care plânge când râde sunt out. Cheugy, deci. Tot cheugy se pare că sunt cănile sau agendele cu mesaje inspiraționale, să te uiți la Friends, să pui la captionul de Instagram versuri din melodiile Arianei Grande, tatuajele cu simboluri din Harry Potter, cureaua aia celebră de la Gucci cu catarama GG, Minionii, brățările de la Tiffany, să ai un câine din rasa Terrier Maltez (a.k.a. crusty white dog, cum a botezat-o Tik Tok-ul), sau să mergi la Disneyland și să-ți iei bentiță cu urechi de Minnie Mouse.

Dacă ți se pare că lista asta e ușor cam gendered și, prin urmare, sexistă, fii pe pace, și bărbații riscă să fie cheugy – de pildă, când se dau cu Axe body spray, când poartă sandale sau șlapi cu pantaloni cargo trei sferturi și/sau tricouri polo, sau când postează poze cu prada capturată în weekendul petrecut cu băieții la pescuit. Și ai grijă – dacă obișnuiești să zici chestii precum „I did a thing” (echivalentul în română aș zice că e celebrul caption de Facebook „Las și eu asta aici…”), „doggo”, „adulting”, „all the feels” (practic, cam orice din jargonul de milenial)… ai ghicit: ești cheugy.

Deci, ca să rezumăm ce am spus până acum. Generația Z a eviscerat obiceiurile și preferințele milenialilor. Dar… tot Gen Z-erii sunt cât se poate de preocupați să aducă înapoi fix în acest moment niște trenduri din anii 2000 care până extrem de curând erau considerate ultra cringe și passé: Blugii cu talie joasă. Clipsurile de păr colorate, în formă de fluturași. Inelele din plastic. Fardul bleu. Telefoanele cu clapetă. Asta ca să numim numai câteva. Așadar… clipsurile cu fluturi și piercingurile în buric nu sunt cheugy… dar să porți colanți este? Stai, nu arunca revista din frustrare (apropo, să iei sfaturi din Cosmo o fi devenit cheugy, hmmm, sper că nu?), am o explicație.

Hainele și accesoriile populare în anii 2000 sunt din nou pe val (și pentru Generația Z se simt mega fresh pentru că ei nu au apucat să le trăiască), deci, automat, sunt trendy în acest moment. Deci, dacă ții cu tot dinadinsul să nu fii cheugy, tot ce trebuie să faci e să fii la curent cu tendințele. Dar o strategie și mai bună e… să nu îți pese. „Să arăți bine pentru tine însăți și să nu te intereseze ce cred ceilalți.

Genul ăsta de încredere în sine e clar non-cheugy”, spune creatoarea termenului, Gaby Rassan. Pe scurt… nu te preocupa de ce cred alții. La urma urmei, orice lucru poate deveni cheugy de pe o zi pe alta, sau, dimpotrivă, poate trece de la statutul de cringe la cel de must-have (Balenciaga tocmai ce a transformat papucii Crocs în IT-item, da, ai citit bine, papucii ăia celebri pentru cât sunt de urâți și uncool, au devenit acum high-fashion, ba au și toc cui).

„Apariția unui cuvânt precum cheugy este o modalitate de a ne distanța de ceva ce obișnuia să fie foarte popular până recent”, explică lingvista Gretchen McCulloch pentru Times. Toe ea observă că însuși acest termen e, în esență, un trend. „Unele denumiri pentru anumite lucruri tind să se schimbe în funcție de vremuri, la fel ca hainele sau accesoriile. Sunt la modă un timp, apoi ies din uz. Descrierea pentru ceva care e ‘cool’, de pildă, s-a tot schimbat o dată la ceva timp. La un moment dat, ziceam ‘groovy’ ca să descriem ceva ce ni se părea cool, acum acest termen e fumat”. Cu alte cuvinte, la fel cum „cheugy” e noul „basic”, în câteva luni sau în câțiva ani, o să avem o nouă descriere pentru ce e non-trendy, non-cool și non-fashionable.

Gaby Rassan, tipa de 23 de ani care a inventat cuvântul cheugy, ține să sublinieze că acesta nu a fost vreodată intenționat pentru a fi folosit în context de bullying și nu ar trebui utilizat pentru a clasifica lucrurile în bune și rele. „E total deschis interpretării”, spune ea. „Dacă trimit ceva în grupul meu de chat și întreb dacă-i cheugy sau nu, o parte dintre prietenii mei o să zică că da, alții o să fie de părere că nu”.

Există, bineînțeles, o distincție între ce e în tendințe și ce nu (indiferent că vorbim despre modă, decor, exprimare sau lifestyle), însă „cool” e un termen relativ, prin urmare și opusul său, „cheugy”, e la fel. Deci dacă te simți cool când porți o pereche de jeanși skinny, go for it și nu te preocupa dacă-i cumva cheugy sau nu. Oricum fiecare dintre noi are un strop de energie cheugy pe dinăuntru (crede-mă, îți scriu asta de pe un laptop roz acoperit cu stickere cu meme celebre din Keeping Up With The Kardashians, în timp ce beau ultimele picături din cafeaua de la Starbucks).

Foto: xxx, PR

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.