Djien Dobry, Varsovia

By  |

In Polonia, am uitat sa aprind farurile si, imediat dupa ce am trecut granita, am fost oprit de un echipaj de politie. M-au lasat sa plec, pentru ca eu nu stiam poloneza, iar ei nu stiau engleza. Am oprit apoi la un supermarket mare dintr-un sat sa-mi iau cateva fructe si niste apa. Nu puteam plati cu cardul, n-aveau sistemul introdus, nu primeau euro si nu aveam unde sa schimb in zloti. Dar vanzatoarei i s-a facut mila de mine si mi-a facut un schimb ad-hoc. Si, culmea!, mi-a dat restul corect, pana la ultimul cent.

Am intrat la zece noaptea in Varsovia, si aveam senzatia ca ma aflu intr-un oras asemanator Bucurestiului. Multe blocuri comuniste, tramvaie invechite, ceva gropi. Cautandu-mi hotelul de pe Jana Pawla II, m-am enervat ca agenda mea de turism nu l-a gasit in zona centrala. Eram pe o alee lata, cu blocuri de genul celor rusesti din Muncii. Si nu am gasit nici numarul 22, nici hotelul Mercure.

Un taximetrist m-a dumirit si mi-a aratat pe harta ca Jana Pawla II este taiata de un alt mare bulevard fix prin giratoriul prin care am intrat eu. Iar eu alesesem, normal, sa ma duc fix in directia opusa. Ei, apropiindu-ma de Mercure, deja ma simteam bine, pentru ca in zona respectiva sunt cele mai bune hoteluri, numai cladiri noi, inalte si frumos luminate. Iar a doua zi, cu obiectivele bifate pe harta de receptioner, cautand orasul vechi, am descoperit adevarata Varsovie.

Desi Polonia incearca sa se scuture de vechile obiceiuri, pentru a se conforma secolului al XXI-lea, nu poti ignora trecutul Varsoviei. Te surprinde aproape la fiecare pas. Mandri, locuitorii ei care au indurat secole de asuprire sunt convinsi ca pot sa faca nemaipomenita lor vodka din orice.

Ca si Bucurestiul, Varsovia imbratiseaza bucataria noii civilizatii, cultura cafenelelor si a cluburilor care nu se inchid niciodata.

Orasul s-a ridicat din cenusa celui de-al doilea razboi mondial, fiind, in prezent, cel mai activ city polonez, cel mai cosmopolit si dinamic, cu un centru urban foarte dezvoltat, dotat cu hoteluri de lux, magazine elegante si servicii moderne. Cat despre obiectivele istorice din vechiul oras, acestea au fost meticulos refacute.

Ce trebuie sa vezi neaparat:

ZIDUL DIN CARAMIZI ROSII BARBICAN, situat in partea de nord a vechiului centru, este un turn semicircular cu un acoperis decorat in stil renascentist. In secolul al IX-lea a fost distrus partial, dar dupa cel de-al doilea razboi mondial a fost reconstruit in intregime, iar acum e unul din locurile preferate ale vanzatorilor ambulanti.

In interiorul palatului Ostrogski exista un mic MUZEU CHOPIN, care expune cateva piese interesante, cum ar fi ultimul pian al marelui muzician sau masca lui mortuara. Daca vrei sa-ti angajezi un ghid ca sa-ti povesteasca de Chopin, te costa aproximativ 100 de zloti, iar cei care vorbesc engleza sunt cei mai cautati, asa ca-ti recomand sa faci dinainte o rezervare.

ORASUL VECHI a fost reconstruit de la fundatii, intre anii 1949-1963, dorindu-se o reconstituire din perioada lui cea mai buna (secolele al XVII-lea si al XVIII-lea). Orice fragment arhitectural autentic gasit intre ruine si-a gasit locul in restaurare.

In 1945, in PIATA VECHIULUI ORAS, se mai ridicau dintre daramaturi doar zidurile a doua case… Azi vei descoperi un amestec armonios de elemente renascentiste, baroce si gotice. Atmosfera e foarte relaxanta, terasele cu umbrele mari si flori colorate de jur imprejur te imbie sa intri sa bei o cafea sau sa gusti ceva din specificul polonez. In mijlocul pietei se afla o fantana arteziana, unde obisnuiesc sa stea cei mai prietenosi porumbei. Ceva mai incolo, sunt permanent cateva calesti cu cai, gata sa te duca intr-un fermecator tur al vechiului oras.

CASTELUL REGAL (Zamek Krolewski) se afla in Piata Zamkowy 4. Sala Balului este cea mai impresionanta dintre toate incaperile castelului. Construita in 1740, a avut mai multe „meniri”, fiind camera de audiente, dar si locul unde aveau loc cele mai importante intalniri ale curtii. Camera Canaletto este una dintre cele mai vizitate, pentru picturile lui Bernardo Belloto, ale carui detalii minutioase au constituit documentari de baza pentru reconstructia vechilor monumente, dupa cel de-al doilea razboi mondial.

PALATUL CULTURII SI STIINTEI, cea mai inalta cladire din zona (ridicandu-se mai sus si decat noii zgarie-nori ai orasului) aflata intre strada Marszalkowska, aleea Jerozolimskie si strada Jana Pawla II si bulevardul Solidarnosci, reprezinta centrul financiar al Varsoviei. Iti place sau il urasti din prima secunda. Acest „dar al prieteniei” venit din partea Uniunii Sovietice a fost construit intre anii 1952-1955. La cei 231 de metri ai sai, inca este cea mai inalta cladire din toata Polonia. Palatul nu a fost niciodata iubit de localnici, care l-au alintat de-a lungul vremii cu tot felul de porecle zeflemitoare, cea mai cunoscuta dintre ele fiind „Elefantul cu chiloti de dantela”, o referire la marimea sa si la sculpturile de pe parapeti. Masiva constructie gazduieste o sala imensa de congrese, trei teatre, un cinematograf multiplex, doua muzee si cateva hectare cu birouri. Poti lua liftul rapid care te duce la etajul 30, de unde ai cea mai frumoasa panorama a orasului. Si, iarasi, polonezii glumesc pe seama saracului Palat, spunand ca e cea mai frumoasa priveliste, tocmai pentru ca acesta nu-ti mai apare in fata ochilor.