Dicționar de termeni green

Eco-Friendly. Sustainable. Clean. Non-Toxic. Organic. Ethical. Fair-Trade. Artizanal. Sunt cuvinte pe care le auzi în reclame sau campanii și le citești pe etichetele hainelor, ale produselor de beauty sau ale alimentelor de ani de zile încoace. Toate au devenit în ultima perioadă #buzzwords, și, din păcate, sunt uneori folosite incorect din motive de marketing, iar acest lucru a creat un sentiment de confuzie pentru noi, consumatorii.

Toți acești termeni implică, într-un fel sau altul, awareness față de starea planetei și a mediului înconjurător, însă nu sunt neapărat interșanjabili, pentru că fiecare dintre ei are o semnificație separată. Chiar dacă diferența este uneori una subtilă, este util să știm care este sensul fiecăruia, pentru a putea face o alegere perfect informată atunci când facem cumpărături.



Green, Eco-Friendly, Sustainable

Acești termeni pot fi asociați cu o paletă largă de produse — de la obiecte de uz casnic la piese vestimentare — dar și cu politica unei companii.

GREEN este un termen-umbrelă pentru a descrie orice produs sau acțiune care produce beneficii mediului înconjurător (de exemplu, o companie „going green” vrea să spună că își propune ca prin acțiunile sale să facă bine naturii).

ECO-FRIENDLY se referă la ceva ce nu aduce daune mediului înconjurător. Astfel, spre deosebire de un produs cu eticheta „green”, care semnalează că aduce un beneficiu naturii, un produs cu eticheta „eco-friendly” semnalează că fabricarea acestuia nu a produs niciun rău naturii.

SUSTAINABLE este un termen care pune accentul pe viitorul planetei, semnalând că un produs a fost gândit, fabricat și vândut ținând cont de modul în care tot acest proces va impacta planeta pe termen lung. Sustenabilitatea implică faptul ca un produs sau o acțiune să genereze beneficii pe plan social, economic și de mediu, utilizând cât mai puține resurse și cauzând cât mai puțină poluare.

Concluzie: dintre acești termeni, este de dorit să îl cauți pe cel de-al treilea pe eticheta a ceea ce cumperi. Însă ține cont de următorul lucru – sustenabilitatea implică producție eco-friendly și produse green, însă chiar dacă un produs final este green (ajută în vreun fel mediul) și fabricarea sa a fost realizată în mod eco-friendly (fără să producă daune naturii), aceste două atribute nu înseamnă că automat este sustenabil, decât în cazul în care (conform definiției Națiunilor Unite), „nu compromite abilitatea viitoarelor generații de a-și împlini nevoile”.

De pildă, un obiect produs cu ajutorul resurselor regenerabile este considerat green, însă dacă fabricarea lui și distribuția au implicat un consum mare de energie, iar atunci când nu mai ai nevoie de el, nu există o alternativă de a-l recicla, obiectul în cauză nu poate fi considerat sustenabil.

Clean, Non-Toxic, Organic

Acești termeni sunt folosiți în general în industria cosmetică și de beauty, și în industria alimentară.

CLEAN înseamnă că ingredientele unui produs, fie ele naturale sau sintetice, nu sunt dăunătoare pentru sănătatea oamenilor.

NON-TOXIC are un sens similar cu „clean”, însă acoperă un spectru mai larg. Produsele etichetate „non-toxic” conțin numai ingrediente care nu sunt dăunătoare nici oamenilor, dar nici me-diului încojurător.

ORGANIC este un termen cu o greutate mai mare. În multe țări, este definit legal, iar companiile care vor să aplice această etichetă pe produsele lor trebuie să obțină o certificare oficială. Regulile care trebuie strict respectate pentru a numi un produs „organic” diferă de la țară la țară, însă, în mare, implică următoarele: să nu se folosească adaosuri chimice (fertilizatori, pesticide, antibiotice etc.), să nu se folosească elemente naturale modificate genetic, să fie separate produsele organice de cele fără certificare organică, să se respecte o serie de cerințe în cazul creșterii animalelor vii (să fie crescute, hrănite și înmulțite în anumite condiții), să se crească produsele agricole pe terenuri care nu au fost tratate chimic timp de un număr de ani etc.

Ethical, Fair-Trade, Artizanal

Toți acești termeni au legătură cu modul în care anumite produse sunt fabricate și distribuite.

FAIR-TRADE este, de fapt, o inițiativă menită să creeze un model de comerț echitabil și să protejeze producătorii din țări cu economia mai slab dezvoltată.

Ca și în cazul produselor cu eticheta „organic”, și cele „fair-trade” pot fi denumite legal așa numai dacă se obține o certificare oficială (există mai multe instituții internaționale care o pot declara, precum Fair Trade Federation sau World Fair Trade Organization). Produsele în cazul cărora este de pre-ferat să optezi pentru varianta fair-trade sunt cafeaua, vinul, cacaua, zahărul, fructele, florile și aurul.

ETHICAL este un termen care se referă la condițiile în care un lucru este fabricat, și se aplică multor categorii de produse, de la vestimentație la mâncare și chiar jucării.

Din păcate, nu există un guideline oficial sau un cadrul legal internațional care să reglementeze ce anume face un proces de fabricare să fie cu adevărat „etic”. Asta înseamnă că rămâne de datoria noastră să facem un research despre o companie îninte de a decide dacă vrem să cumpărăm produsele ei.

Companiile care fabrică produse în mod etic descriu de regulă pe site-urile lor modul în care înțeleg și aplică acest termen – de pildă, un brand de modă poate pune eticheta „ethical” pieselor care sunt produse fără a exploata lucrătorii, sau fără a dăuna mediului înconjurător – de dorit este ca un business să aplice un mix cât mai mare de proceduri etice.

ARTIZANAL înseamnă că un produs – poate fi un obiect de decor, o piesă vestimentară sau un produs alimentar – a fost fabricat în totalitate sau aproape în totalitate manual, cu implicare cât mai mică a proceselor automatizate. Nu orice produs handmade este, însă, artizanal – produsele artizanale sunt realizate după anumite tradiții locale, de regulă transmise din generație în generație.

Foto: iStock

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.