Ascensiunea unfluencerilor

La o distanță considerabilă de pereții grej și accesoriile din aur roz cu care ne-am obișnuit în lumea social media, TikTok a devenit acasă pentru unii dintre cei mai neobișnuiți creatori ai momentului. De la omul care curăță bazinele până la unfluencerul care vorbește despre puii de broască, Daniella Scott adduce în scenă posibilele vedete inedite ale anului 2021.

S-A SPART!

Alcoolul roz, cu miros înțepător, se răspândește pe podeaua strălucitoare a supermarketului, în timp ce clienții sar într-o parte pentru a nu se uda pe picioare. De-acum, Hanna nu mai poate face nimic; nu i-a mai rămas decât să privească, pur și simplu, cum cele șase sticle de rosé sparte se preling pe pardoseala magazinului.



Cu câteva momente mai devreme, tânăra începuse să le așeze pe rafturi, când doi adolescenți se apropiară de ea. Traversaseră orașul doar pentru a o întâlni. Uimită, Hannah lăsă vinul să îi alunece din mâini… Nu era o întâlnire obișnuită meet­and-greet, în care o persoană faimoasă își întâlnește fanii și petrec timp împreună, însă nici Hannah, o tânără în vârstă de 23 de ani, care lucrează pentru Tesco, nu este o celebritate obișnuită.

În fiecare zi, luăm telefonul, începem „să dăm scroll” – un termen ce va intra probabil curând în jargonul limbii – adică să derulăm și să vizionăm (uneori, pentru câteva ore întregi) scurte clipuri ce prezintă lucruri care la prima vedere ar trece drept plictisitoare… dar care sunt, de fapt, ciudat de convingătoare.

De pildă, tipul irlandez care evaluează gardurile vii („Uită-te la ăsta, este o rușine”, spune el, arătând spre un arbust gigantic de pe marginea drumului), sau tânăra care ambalează colete Amazon (împachetând cu îndemânare videoproiectoare și ceasuri cu alarmă Lumie, cu viteză, toate pentru o cameră de filmat ce surprinde imaginile din unghiul de vedere al ochiului unei păsări) și le pregătește pentru livrarea pe care o va face dimineață.

Acestea sunt lucrurile care fac ca TikTok să se bucure de un succes foarte mare. Adesea, oamenii care devin populari pe platformă nu sunt entertaineri care au studiat arta de a crea conținut care să placă publicului, nici influenceri glossy. Ci oameni obișnuiți, care fac lucruri obișnuite.

Iar noi nu ne putem dezlipi ochii de la ei. În cei numai cinci ani de la lansarea sa, TikTok a cunoscut o creștere exponențială, ajungând la un miliard de descărcări ale aplicației în primii trei ani de existență și atingând al doilea miliard cu puțin peste un an mai târziu. Faptul acesta, chiar și în lumea imprevizibilă a tehnologiei, este fără precedent.

În timp ce vedetele și influencerii cunoscuți au și ei cont de TikTok, acești unfluencers au devenit USP-ul său (unique selling proposition, modul în care propria marcă sau produsul este superior concurenților săi), depășindu-i adesea pe cei care excelează pe lnstagram sau fiind mai urmăriți decât tabloidele, ca număr de urmăritori (followers) și de aprecieri (likes). Inevitabil, apare întrebarea: cine sunt, neașteptat, aceste vedete? Și ce se întâmplă când viața ta de zi cu zi te duce la faima mondială?

Keeping it pool… sau fii cool și Păstrează-ți piscina curată!

„Exact ceea ce credeți că este”, spune Miles Laflin, ținând un filtru de piscină în fața camerei. Accesoriul este acoperit cu fire de păr negre, ondulate. Îl urmărim pe Miles în continuare cum înlocuiește filtrul, varsă substanțe chimice roz în apă și aspiră (da, aspiră) baza piscinei. Trecem la următorul videoclip, în care se ocupă de o cadă cu hidromasaj plină de melci; într-un alt material, el urmărește sursa unei scurgeri dintr-o piscină în aer liber.

@thep00lguy Miles Laflin știe totul despre filtre…

De 11 ani, așa arată viața de zi cu zi a lui Laflin, un tânăr în vârstă de 31 de ani, care se ocupă de curățarea piscinelor din Bedfordshire. Astăzi, 3,9 milioane de oameni intră pe TikTok pentru a-l urmări cum muncește. Anul trecut, în mai, Laflin s-a gândit să posteze, pur și simplu, din curiozitate, un videoclip ce îl prezenta curățând una dintre piscinele de care avea grijă.

Câteva ore mai târziu, în aceeași zi, în timp ce era în drum spre un alt bazin de a cărui întreținere urma să se ocupe, și-a dat seama că telefonul său se închidea încontinuu. A tras pe dreapta, pentru a descoperi că materialul filmat pe care îl postase avea deja 50.000 de vizualizări. Într-o clipă, „The Pool Guy” („Tipul cu piscinele”) a devenit un fenomen TikTok.

În zilele noastre, fanii vin la el pe stradă pentru a-i spune cât de plăcute și relaxante sunt clipurile sale de pe TikTok – ei apreciază în mod special momentele în care filmează și vorbește despre curățatul bazei piscinei. Sloganul său, „Holla ya boy pentru curățarea piscinelor” se regăsește acum și pe lucrurile pe care le vinde – șepci, măști și tricouri – numărul de oameni care îl urmăresc depășindu-l pe cel al celor care se uită la postările lui Kourtney Kardashian.

„Cred că majoritatea oamenilor vor să fie celebri, nu-i așa? Nu m-am gândit însă niciodată că asta mi se va întâmpla datorită meseriei mele”, îmi spune Laflin la telefon, în timp ce se află la biroul său de acasă. După primul său clip, oamenii i-au lăsat comentarii spunând că vor vadă mai mult. Britanicul a înțeles imediat că a intrat pe un drum care promite.

Trebuia să continue. „M-am bucurat întotdeauna de munca mea, dar ceea ce se întâmplă acum face lucrurile mult mai interesante. În fiecare zi mă gândesc: „Ce aș putea posta acum pe TikTok? Mi-ar plăcea să colaborez cu vedete. Poate o colaborare cu o celebritate apeciată pe TikTok.”

„ Gordon Ramsay?” Îi sugerez eu. Lucru care se dovedește a avea un sâmbure de adevăr.

„Oamenii mă numesc Gordon Ramsay al bazinelor pentru că el realizează clipuri în care reacționează la video-urile oamenilor care gătesc pe TikTok. Eu fac asta celor care fac ceea ce fac eu, curățându-și bazinele. Toată lumea mă întreabă ce voi face de acum înainte. Eu sunt cunoscut ca fiind The Pool Guy. Nu mă pot opri pur și simplu din a fi The Pool Guy.”

Off-Broadway este Noul Broadway

Hannah Lowther spera mereu că își va face un nume ca artistă. Când a început pandemia, tocmai fusese distribuită într-o producție de anverugură, rol care ar fi însemnat începutul carierei în musical, pentru care tânăra de 23 de ani lucra de ani de zile. Piesa a fost amânată, iar Lowther a rămas fără loc de muncă. Și-a găsit o slujbă la Tesco, în Reading, orașul în care locuiește, unde aranjează marfa pe rafturi și încasează banii. La fel ca majoritatea dintre noi în timpul carantinei, Hannah și-a descărcat aplicația TikTok pentru a-i privi pe alții cum dansează sau despre cum se îmbracă festiv doar pentru a duce gunoiul. Până într-o zi, când a avut o idee.

„Stăteam foarte mult lângă ușă, să mă asigur că nu sunt prea mulți oameni în magazin”, mi-a spus la finalul uneia dintre turele sale de dimineață. „Era destul de plictisitor, petreceam mult timp doar fiind atentă în jur. La un moment dat am început să mă uit la produsele de pe rafturi și să mă gândesc la melodii care pot avea legătură cu ele. De aici a venit inspirația pentru primele mele clipuri.”

Lowther a început o serie de video-uri numită „Momente din meseria mea de la Tesco ce îmi amintesc de cariera mea în musical”, care cuprindea 11 părți și avea să se bucure de mii de vizionări. Clipul care avea să schimbe însă totul a fost „Tesco 9-5”, un video care arăta o zi din viața unei tinere ce lucrează la Tesco, și care era, de fapt, propria sa versiune a melodiei lui Dolly Parton.

„A explodat, pur și simplu. În câteva zile de la postare, tatăl meu m-a sunat și mi-a spus: «Ești milionară!» I-am spus: «Sunt? Am câștigat la loterie?». Iar el mi-a răspuns: «Nu, ai un milion de vizualizări pe TikTok!». Probabil jumătate dintre vizionări erau de fapt de la el, însă eu eram atât de încântată să pot face oamenii să zâmbească! Adevărul este”, spune ea, „că eu nici măcar nu lucrez de la 9 la 5. Ci de la 7 la 2. Dar n-ar fi sunat la fel.”

În momentul acesta, în care stăm de vorbă, au trecut deja șase luni de la postarea videoclipului său. Iar Lowther are 100.600 de urmăritori (followers) și 2,2 milioane de aprecieri (likes). Astăzi, brandurile se întrec în a-i trimite cadouri, a apărut într-un documentar realizat de Channel 4, cu Jo Brand, iar fanii călătoresc pentru a o întâlni (nu tuturor le varsă vinul la picioare, într-adevăr).

TikTok a ajutat-o pe Lowther să devină celebră în cel mai neașteptat mod, dar, mai mult decât atât, i-a redat speranța. „Când am intrat prima dată în carantină și s-au închis toate teatrele, mi-am spus: «Ce am de gând să fac cu viața mea? » Acum, însă, am o platformă pe care am ocazia să îmi împărtășesc creativitatea și să îmi construiesc o carieră. Sunt foarte recunoscătoare pentru locul de muncă pe care îl am la Tesco, dar la un moment dat aș vrea să mă întorc pe scenă. Sper că TikTok va juca puțin rolul unui CV pentru mine.”

Atât Lowther, cât și Laflin, au transformat viața de zi cu zi într-un moment special. Unii dintre cei mai proeminenți unfluencers de pe TikTok și-au găsit însă faima în locuri cu adevărat neobișnuite. În martie, anul trecut, Hannah McSorley, în vârstă de 17 ani, a găsit câțiva mormoloci de broască, în timp ce făcea o plimbare în natură, în jurul casei sale din orașul Omagh, din Irlanda de Nord. I-a luat acasă, într-un borcan de sticlă, astfel încât fratele ei, în vârtsă de de nouă ani, să îi poată vedea crescând. „Este un lucru destul de inedit cum un pui devine broască. Așa am început să mă gândesc că ar fi interesant să văd ce cred oamenii despre acest proces. Tocmai descărcasem TikTok și probabil aș fi postat doar câteva videoclipuri despre gătit. Așa că m-am gândit că poate acest lucru ar fi mai interesant pentru urmăritori.”

Ea și-a numit contul Baby Frogs și a început să țină o cronică a călătoriei mormolocilor, jurnal ce a făcut să crească și numărul următorilor ei: de la câteva mii, la 2,6 milioane de followers și 54,1 milioane de aprecieri, astăzi. Este greu de spus ce crește mai repede: broaștele sau numărul urmăritorilor ei.

De când mormolocii au trecut din borcan într-o piscină imensă, comentariile în care urmăritorii o întrebau pe Hannah despre borcanul care a fost casa inițială a puilor de broască au încetat. Oamenii au început să fie interesați de momentul în care puilor au început să li se dezvolte și să le devină vizibile picioarele. Au comentat în mod regulat pentru a vedea cum a progresat Riley, un mormoloc ce avea doar o jumătate de coadă și au votat pentru a aleage un nume pentru un pui de broască albinos, ce are un corp transparent și ochii proeminenți. Nugget a fost numele câștigător.

Din cei 37.927 de mormoloci, cei care au devenit broscuțe au fost mutați în bazinul lui McSorley, numit și The Phrög Log, pentru a fi mai apoi eliberați înapoi în sălbăticie, atunci când aveau să ajungă la maturitate. Hannah a păstrat acasă cinci broaște albe, pe deplin dezvoltate. Într-un clip pe care l-a urcat pe TikTok, acestea au pictat o capodoperă care s-ar putea foarte bine regăsi pe peretele unei galerii de artă. (Notă: broaștele nu stăpânesc ținerea pensulelor sau lucrul cu guașe. McSorley a pus acuarelă pe o pânză, a așezat-o apoi într-un săculeț închis cu fermoar, pentru ca broscuțele să poată sări pe pânza dinăutru, fără să se murdărească. A mers. Au reușit să creeze această pictură.)

„Este un lucru simplu, care îți dă o stare bună”, îmi spune din sufrageria ei, în timp ce mama sa, care nu se află în raza vizuală a camerei, intră ocazional în discuție cu detalii. „Este vorba pur și simplu despre niște mormoloci fericiți. Fără negativitate, fără controversă, fără politică. În afară de videoclipul alegerilor pentru primăria broaștelor, binențeles.”

Noile reguli ale familiei

„Britanic care curăță piscina”, „37.927 de mormoloci care trăiesc într-o piscină pentru copii în Irlanda de Nord”, „o parodie muzicală după Dolly Parton a unei tinere ce lucrează la Tesco”. Este puțin probabil să fi căutat vreodată pe YouTube astfel de lucruri. Tocmai aceasta este cheia succesului platformei TikTok. În termeni simpli, ea se rezumă la faptul că majoritatea oamenilor nu au văzut niciodată pe cineva care chiar curăță baza unei piscine sau care crește o populație de broaște. Suntem atât de obișnuiți să căutăm teme specifice, încât atunci când o platformă începe să introducă ceva nou, chiar în fața ta, este greu să o ignori.

„TikTok ne oferă pur și simplu ceva diferit”, spune Jid é Maduako, CEO al agenției de marketing pentru influenceri TikTok, Yoke Network. „În mod tradițional, trebuia să căutăm entertaineri pe alte platforme. Dar pentru că TikTok îți livrează conținut chiar în fața ochilor, poți descoperi noi tipuri de divertisment. De aceea este unic – conținutul pe care ți-l oferă este ca o gaură de vierme (n. red.: o gaură de vierme leagă două locuri din univers aflate la mare distanță, creează o scurtatură în spațiu și timp, și permite călătoria cu o viteză la fel de mare ca cea a luminii.); înainte nu te-ai fi gândit niciodată să cauți astfel de materiale”.

În timp ce agenții precum cea a lui Maduako s-ar fi concentrat odată aproape în totalitate pe influencerii tradiționali – care, de obicei, acoperă nișe de modă, fitness și frumusețe – acum caută următorul Baby Frogs sau un nou PooI Guy. Odată ce un cont are succes datorită conținutului său unic, alte conturi apar peste tot încercând să-l imite. Laura Orgill, de pildă, în vârstă de 26 de ani, cunoscută mai bine sub numele de TikTokPostie. Este una dintre primele poștărițe care a început să vorbească pe TikTok despre livrările pe care le face, în primăvara anului 2020, după trei ani de muncă. Astăzi, după ce ea a demarat acest tip de conținut, există clipuri despre curierat peste tot pe platformă.

@lauraorgill Prin conținutul postărilor sale, Laura întotdeauna livrează lucruri de calitate.

„Cred că oamenii au fost pur și simplu șocați să vadă acest tip de conținut pe TikTok”, spune ea, vorbind despre comunitatea puternică pe care o are, de 702.000 de persoane, care urmăresc în mod regulat transmisiile sale în direct, la ora 19:00, și pun întrebări despre viața de poștaș (alături de multe alte întrebări despre diferența dintre clasa întâi și a doua, din regulamentul poștal). „Acum suntem foarte mulți care facem asta!”

Orgill a început prin a arăta, simplu, ce presupune meseria sa, filmându-se atunci când făcea livrări, dansând în fața dubei sale, în clipuri ce aveau să devină virale, și creând conținut în care povestea cu umor despre cum este la muncă.

Primește mereu o mulțime de întrebări, de la „Îți poți trimite ție însuți o scrisoare, care să ajungă la aceeași adresă la care locuiești?”, la „Cum îți organizezi camioneta pentru livrări?” (o temă pe care trebuie să o urmăriți neaparat).

Acum, de când are o comunitate de fani solidă, Orgill postează o serie de clipuri variate, de la interpretări comice pe care le face împreună cu prietena sa (foarte urmăritele impressions de pe TikTok), până la materiale de tip lip syncs (în care re loc sincronizarea buzelor entertainerului, în imagine, cu un text aparținând altcuiva, care se aude pe fundal), dar are întotdeauna grijă să vorbească și despre activitatea sa de poștaș, fie că livrează cadouri de Crăciun, în timpul carantinei, fie că salvează câinele cuiva.

„Acum, când ies pe teren, să livrez pachetele, oamenii trec pe lângă mine, claxonează și mă strigă TikTokPostie. Am început să fiu recunoscută anul trecut, când eram în Asda (n. red.: lanț britanic de supermarketuri), pentru o zi, și oamenii mă urmăreau pe culoare. Nimeni nu mă mai strigă Laura, ci mă numesc TikTok Postie.”

Faptul că video-urile unui poștaș sunt atât de populare, iar comunitatea de fani a lui Orgill, atât de mare, sugerează că normalitatea lucrurilor pe care ea le face are ceva aparte, ceea ce face ca acoperirea (reach-ul) postărilor sale să nu fie deloc unul obișnuit. Poate că, în vremuri atât de bizare și dificile, normalitatea și o bucată din viața de zi cu zi sunt exact ceea ce aveam nevoie.

„O, nu, nu aș spune că sunt celebră”, râde Orgill. „Ci doar că mi-am făcut foarte mulți prieteni.” Totuși, la conversația telefonică pe care am avut-o a luat parte și agentul ei. Acest punct de vedere a fost împărtășit de toți creatorii de conținut atunci când au fost întrebați despre faima lor. Cei mai mulți au râs la simpla idee că ar putea fi considerați celebrități.

Adevărul este, însă, că anul acesta The Pool Guy a devenit un nume cunoscut, Hannah Lowther a apărut la televizor, într-un documentar, iar Hannah McSorley a început să gândească o linie de produse care să poarte numele brandului său de TikTok. Dacă aceștia nu sunt deloc markeri, semne ale celebrității, atunci ce sunt? Dar poate că tocmai pentru faptul că această noțiune este pură absurditate pentru ei toți, noi, ca națiune, am continuat să le dedicăm o mare parte din timpul pe care îl petrecem în fața ecranului telefonului.

În urmă cu douăzeci și unu de ani, când primii concurenți ai Big Brother au părăsit casa emisiunii în urletele de fericire ale fanilor, au fost șocați de celebritatea pe care o trăiau. Acum, „faima” a devenit o ocupație în sine.

Creștem dorindu-ne să devenim celebri. Nu contează cum sau de ce vom ajungem acolo. De ani de zile ne-am jucat cu această stare: ne-am conectat la aparițiile de reality tv ale creatorilor de conținut, urmărindu-le conturile. Dar treptat, în ultimul an, pe măsură ce ne-am adaptat la vieți formate din bucurii mici și plăceri simple, așteptările noastre de la oamenii celebri s-au schimbat.

Am înlocuit glamour-ul cu sănătatea și stilul de viață exploziv, strălucitor, cu stabilitatea; am râvnit normalitate și momente de bine. Poate de aceea am intrat pe platformă pentru a vedea dacă mormolocului Riley i-a crescut într-un final coada, sau pentru pentru a o întreba pe Orgill ce se întâmplă cu pachetele ce au specificat un cod poștal greșit, ori pentru a vedea dacă Laflin a găsit până la urmă sursa acestei scurgeri (a găsit-o). Ei sunt unfluenceri nu doar în ceea ce privește conținutul, ci și în atitudine. Iar aceasta este o îmbinare de calități de care nu putem decât să ne lăsăm influențați.

TikTok, chiar te rugăm să nu ne lași baltă niciodată!

Aici sunt celelalte conturi de TikTok care ne plac foarte mult și care dau dovadă de o creativitate ciudată și minunată!

@_EHIZ

@_ehizGood morning. ##fyp 🙂♬ original sound – EHIZ


A câștigat atât de mulți urmăritori pentru modul în care comentează conturile de TikTok ale altor utilizatori, încât acum este cunoscut sub numele de „maestrul reacțiilor”.

@KILLERSUNDY

@killersundytoday we’re reviewing stone walls♬ original sound – killian Sundermann


Dacă vă vine să credeți, Killion Sunderrnann este renumit pentru că relatează despre gardurile vii. Am spus mai sus: ciudat și minunat.

@ARRYNSKELLY

@arrynskellyDay 2 of trying to pet my pet seagull – Steven has mastered his new glass eating throne, i hope he lets me pet him soon 🥺 ##fyp ##foryou ##bird♬ original sound – arrynskelly

La începutul acestui an, Arryn a adoptat un pescăruș care stătea la fereastra dormitorului său. Asta este tot ce trebuie să știi.

@COLEANDERSOJN

@coleandersonjBrent mused… ##theoffice ##rickygervais ##mused ##interview ##fyp ##lipsync ##foryou♬ original sound – Cole Anderson James


A devenit celebru interpretându-l pe David Brent din The Office (faimoasele impressions) mai bine chiar decât o face însuși David Brent din The Office.

Citește și: Fenomenul K-Pop, cea mai hot cultură de pe scena mondială

Material original realizat de Daniella Scott
Traducere și adaptare: Anca Romanescu;
Fotografia Laurei Orgill: Francesca Jones
Fotografii de Jude Edginton
Video TikTok: @KILLERSUNDY, @COLEANDERSONJ, @ARRYSKELLY, @_EHIZ

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.