Secretul avansarii in cariera: identifica prioritatile

By  | 

Cand am terminat facultatea, aveam la dispozitie mai multe optiuni profesionale. Pentru ca nu stiam unde ma voi simti cel mai confortabil, o vreme le-am incercat pe toate (in paralel): am inregistrat la radio, am tradus cateva carti, m-am angajat la COSMO, am scris, totul pentru a vedea unde am cele mai bune sanse de a avansa.

O vreme am purtat greutatile unui hamal, obtinand performante nu tocmai extraordinare. Greseala pe care o faceam si care acum imi este mai mult decat clara a fost lipsa unei organizari decente a prioritatilor. Eu mi-am invatat lectia si acum vreau sa impartasesc cu tine notitele asimilate pe parcurs.

Pasul 1: Identificarea prioritatilor

Incearca sa-ti imaginezi unde vei fi peste doi ani. Nu glumesc. Stiu ca asta e intrebarea aia enervanta pe care o pun intervievatorii mai mereu, dar chiar te ajuta sa ai un raspuns clar.

“Intreaba-te la ce nivel profesional ai vrea sa ajungi, pe ce post, din ce domeniu si pe ce salariu. Identifica motivele pentru care alegi ceva in detrimentul celorlalte variante, convinge-te pe tine ca respectiva varianta chiar este cea mai buna alegere”, spune Aurelia Sima, expert in psihologia muncii si relatii publice.

Mai pe scurt, pentru a atinge telurile pe care ti le propui, e indispensabil sa fii constienta de ceea ce trebuie sa faci, de etapele prin care trebuie sa treci pentru a ajunge la final. E o adevarata provocare intelectuala, crede-ma, dar daca o treci cu vederea, nu vei mai avea rezultatele alea spectaculoase pe care le visai.

“De exemplu, inainte de a accepta un nou proiect, intreaba-te daca te poate ajuta sau nu sa ajungi mai repede la telul propus”, imi explica doamna psiholog.

Pasul 2: Organizeaza-te

In stadiul acesta, stii ce trebuie sa faci, stii care-ti sunt prioritatile. Acum e timpul sa treci la clasificarea lor in functie de importanta.

“Stiu ca suna ciudat, dar cele mai importante sunt cele de zi cu zi, cu care te confrunti pe neasteptate”, spune Corina Pavelescu Negrea, HR specialist. “Acestea pot genera o influenta care nu te avantajeaza daca nu esti atenta. Nu lasa micile detalii sa treaca neanalizate si nerezolvate.”

Fa-ti un to-do list exhaustiv in agenda: verifica toate informatiile cu care intri in contact in momentul in care ti se prezinta un nou proiect, analizeaza impactul pe care acesta l-ar putea avea asupra planurilor tale, negociaza eventualele “intarzieri” pe care preluarea lui le-ar putea genera, ai grija sa fii mereu acoperita, pe toate planurile.

“De exemplu, nu te teme sa-ti confrunti seful cu sinceritate, explicandu-i planurile tale si modalitatea prin care crezi ca e mai bine pentru tine sa manuiesti sarcinile pe care ti le da. Asta denota profesionalism si o ambitie pe care toti sefii ar vrea sa o gaseasca la angajatii lor”, e de parere doamna Negrea.

Pasul 3: Fii cu ochii pe probleme si pastreaza mereu un antidot in maneca.

Stresul e cea mai puternica frana in calea atingerii obiectivelor propuse. “De exemplu, daca ti se zice grabeste-te, vei avea tendinta sa te subapreciezi, crezand ca nu dai randamentul dorit si nu-ti rezolvi sarcinile asa cum trebuie. Astfel, in loc sa te motiveze, acest mesaj te panicheaza, te franeaza”, spune Cosmin Rindea, consultant de marketing.

Cea mai buna metoda pentru a te apara impotriva acestor agresiuni exterioare este sa te asiguri ca ai mereu la dispozitie antidoturi, solutii de urgenta. “Intr-un mediu profesional, emotiile nu-si au locul, asa ca atunci cand simti ca esti pe punctul de a claca, incearca sa-ti pastrezi obiectivitatea si gandeste-te ca cea mai buna metoda de a repara situatia este de a recapata respectul celor din jur.

Cum faci asta? Pastrandu-ti mintea rece, raspunzand tuturor criticilor cu «multumesc» si dandu-ti toata silinta de a reveni pe primul loc”, spune domnul Rindea.

Pasul 4: Munceste, munceste, munceste!

Norocul ti-l faci singur si nimic nu ti se va da pe gratis. Daca vrei sa reusesti, lucreaza pentru fiecare proiect, fiecare sarcina, fiecare noua activitate, ca si cum de ea ar depinde intregul tau viitor profesional. Perfectionismul se invata, si daca te obisnuiesti sa dai totul de fiecare data, in timp lucrul acesta ti se va parea cel mai normal din lume.

Atunci cand ai un moment liber pentru ca ai terminat tot ce ti s-a incredintat, nu pierde timpul degeaba, fa-te utila pentru ca altfel risti sa-ti pierzi motivatia. “Sefii apreciaza persoanele cu initiativa, dispuse sa se implice constant, luptand pentru pozitia lor in companie. Daca te limitezi la a-ti face treaba si atat, e ca si cum ai spune ca nu vrei nimic mai mult, te multumesti cu ce ti s-a dat, ceea ce e un minus clar pentru avansarea profesionala”, spune doamna psiholog Aurelia Sima.

To-Do list. Sfaturi si trucuri

  • Incepe prin a nota intr-o agenda toate activitatile pe care trebuie sa le duci la bun sfarsit intr-o anumita perioada de timp.
  • Nu te lasa intimidata de marimea listei si nu alege sa treci cu vederea unele chestii doar ca sa para ca nu ai atat de multe de facut.
  • Ia fiecare subpunct in parte si confera-i un grad de prioritate, de la urgente pana la cele de o importanta medie.
  • Rescrie lista in ordinea prioritatilor.
  • Inainte de a te apuca de treaba, asigura-te ca stii diferenta dintre ceea ce e urgent si ceea ce e important. Uneori nu sarcinile urgente trebuie rezolvate primele.

(Sursa: Corina Pavelescu Negrea, HR Specialist)

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *