Ghidul trișoarei

Fapt: modul în care interacționezi cu superiorii și subordonații tăi va avea un oarecare impact asupra succesului tău în carieră. Deci, indiferent dacă ești șef sau raportezi unuia, viața ta profesională va fi sub control.

La job te poți simți, mai degrabă, ca-n Jocurile Foamei decât ca într-un loc real unde ar trebui doar să-ți faci treaba.

Gestionarea tuturor relațiilor care alcătuiesc viața de birou poate fi dificilă, dar există două care au cu adevărat nevoie de atenția ta: cea pe care o ai cu managerul tău și cea pe care o ai cu cei din subordine. „Lanțurile stricte de comandă din companii s-au mai relaxat de-a lungul timpului”, spune Lucy Clayton, coautor al lucrării How To Go To Work. Dar chestia e că acele structuri de echipă încă există și navigarea lor este cheia succesului și bunăstăriii tale profesionale.

Deci, cum să fii pe placul celor de sus (adică să grijă de relația ta cu șeful tău)? Dar al celor pe care-i coordonezi (AKA să fii un șef bun tu însăți)? Iată cum…

DE JOS ÎN SUS

Din secunda în care îți începi cariera, probabil că vei avea un șef și, și nu trebuie să fii un lăudăros agresiv, dar vei avansa ușor dacă urmezi acest sfat de specialitate.

NOTEAZĂ

„Încă de la începutul carierei tale, demonstrează la ce te pricepi și asigură-te că șeful tău este conștient de ceea ce ai făcut”, spune Clayton. „Notează-ți realizările pe măsură ce mergi mai departe. Dacă nu, riști să te trezești într-o întâlnire de reevaluare a salariului fără să poți furniza exemple concrete. Păstrează un jurnal al succeselor și contribuțiilor tangibile la organizație. Lucrurile care s-au întâmplat în urmă cu șase luni ar putea părea o lovitură la momentul respectiv, dar vei uita dacă nu le înregistrezi”, spune Clayton.

ÎNCREDEREA SE CÂȘTIGĂ

Într-un rol nou, te întorci la origini în ceea ce privește încrederea. „Noul tău șef nu te cunoaște, deci câștigă-le încrederea demonstrând că ești de încredere”, spune Clayton. Urmărește cum le place să lucreze: unii șefi nu pot sta să asculte fiecare detaliu, iar alții se sperie dacă nu sunt la curent cu totul în orice moment. „La început, studiază-le personalitatea și stilul de management și gândește-te ce poți face pentru a lucra cel mai bine cu ei.”

De exemplu, dacă lucrezi pentru un șef căruia îi place scurt și la obiect, pune-l în CC în e-mailuri și oferă doar detalii importante despre proiectele tale. Ține aspectele neesențiale pentru un șef mai tipicar, sfătuiește Clayton.

CERE ACCES

Liderii buni ar trebui să-și sprijine echipele oferindu-le acces la întâlnirile din care vor învăța, dar dacă nu ai fost invitată la o astfel de întâlnire, nu o lua personal. „Nu este o petrecere și probabil că organizatorul nici nu s-a gândit la asta”, spune Clayton. În plus, dacă nu ți se acordă acces la spații în care crezi că ar trebui să te afli, solicită-l. „Când începi să lucrezi cu un nou șef, arată-te dornic. Nu ca genul de „cățeluș care se gudură”, dar dispus.

Demonstrarea entuziasmului e o practică care nu-i văzută cu ochi buni, iar angajații par să creadă că este mai bine să fie indiferenți și cool, dar nu este nimic jenant în a fi entuziaști”, susține Clayton. Dar dacă întrebi și ei spun nu, nu te supăra. „Subiectul ar putea fi sensibil, sau șeful tău ar putea avea nevoie de tine în altă parte.”

ASUMĂ-ȚI GREȘELILE

„Am fost la primul meu loc de muncă ca absolvent la o agenție de publicitate, atunci când am dat-o în bară cu ceva și o persoană din conducere m-a salvat din acea situație”, își amintește Clayton. „La începutul carierei, nu ai context despre cât de mare sau cât de mică este o greșeală, iar lucrurile îți pot exploda în cap până la proporții catastrofale. Mărturisește din timp, astfel încât problema să poată fi remediată rapid. A sta liniștit ar putea însemna că devine monstruos, impunând persoanelor din conducere să o repare. „Adesea, tendința de a încerca să repari sau de a arunca vina pe altcineva te poate trage înapoi. „Nu există nimic mai bun decât un simplu «îmi pare rău».

Folosește acest cuvânt – e mai elegant decât declarațiile de non-scuze pe care le auzi de la politicieni. Niciodată nu spune „e greșeala mea”; accepți că e vina ta, dar fără să-ți asumi nicio responsabilitate. Fii clar despre ceea ce ai făcut sau nu ai făcut, apoi profită de ocazie pentru a învăța din greșeala ta. Odată ce praful s-a reașezat, vorbește despre asta cu șeful tău. Spune-i: „Acestea sunt gândurile mele și asta voi face pentru a evita ca acest lucru să se întâmple din nou. Mai este ceva ce aș putea face?”, este o mișcare inteligentă.”

IA-ȚI UN AL DOILEA ȘEF

Știu că unul e deja mai mult decât suficient pentru tine, dar ai încredere în noi. „Fiind fixată pe relația cu șeful tău imediat, există riscul de a avea un singur set de perspective despre cariera ta”, spune Clayton. „Este util să evaluezi perspective alternative de la cineva în a cărui subordine nu ești de fapt. Chiar și cele mai bune relații au momente de fricțiune și uneori trebuie să consulți pe cineva senior care poate chiar te caută. „Acum, nu te duce la CEO să-l întrebi: „Vreți să fiți mentorul meu?” „Gândește-te la cineva în a cărui judecată ai încredere și respect, a cărui carieră o admiri și care chiar are timp să-ți acorde”, sfătuiește Clayton.

CONDU-I PE ALȚII

Dacă ești proaspăt „unsă” manager, dar te simți mai dezorientată decât Cher Horowitz din Clueless, urmează aceste sfaturi …

ACORDĂ ÎNCREDERE

Acesta este cel mai important lucru pe care îl poți face dacă ești responsabilă de un grup de oameni, spune Clayton. „Nu discredita acolo unde există merite. În medii de lucru frenetice, aglomerate, este ușor să uiți să spui: „X a făcut Y săptămâna trecută, iar rezultatele au fost spectaculoase.” De asemenea, spune mulțumesc: „Scriind un e-mail în care spui: «A fost o săptămână grea și apreciez foarte mult ceea ce ați făcut», arăți recunoștință. O poți face în privat, în fața unui client sau a echipei, dar asta le arată angajaților că se vede că și-au dat silința, iar asta îi va motiva enorm”, spune Clayton.

SPUNE ADEVĂRUL

Oi fi tu manager, dar asta nu înseamnă că știi totul. Și asta e OK. „Dacă nu știi răspunsul sau cum să răspunzi la o problemă, fii empatic, apoi recunoaște că nu știi”, spune Alexa Shoen, autorul cărții #EntryLevelBoss. „Spuneți: «Vă ascult, vă mulțumesc că ați avut încredere în mine cu aceste informații. Cu permisiunea voastră, voi merge să găsesc un răspuns și voi reveni mâine».” Când oamenii sunt în ceață, presupun ce este mai rău, așa că fii cât mai transparent posibil și explică-le care este următorul pas.

ȘI TU AI NEVOIE DE SPRIJIN

„Dacă un angajat vine la tine și se destăinuie în privința unei probleme – să zicem, o problemă  de sănătate mintală – amintește-ți că a avea pe cineva care are încredere în tine este un lucru bun”, spune Shoen. Dar dacă nu vor să spună nimănui, întreabă-l ce vrea să faci. „Nu ești un terapeut calificat, ești un manager care lucrează pentru companie”, își amintește Shoen. „Spune-i (cu amabilitate) «Există un motiv pentru care nu vreți să spun nimănui? Ce trebuie să fac cu informațiile dacă nu le pot spune altcuiva? Vrei să aflu dacă avem resurse pentru te ajuta să treci prin ceea ce treci?»”

Stabilește limite spunând: „Vreau să ta ajut, dar iată lista noastră de opțiuni.” Apoi, obține sprijinul de care ai nevoie de la departamentul de resurse umane al companie. Nu trebuie să rezolvi astfel de situații de una singură.

ÎNTREABĂ DACĂ AI FĂCUT DESTUL

„Treaba ta ca manager este să-ți ajuți echipa să reușească, astfel încât să poți reuși”, spune Shoen. „Vrei să conduci, nu să controlezi, așa că atunci când cineva are performanțe slabe, oprește-te și întreabă-te: «Cum să nu ajut eu această persoană să facă tot posibilul? Am fost clar despre cum vreau să fie făcută această lucrare? Știu ei ce înseamnă asta în această companie?». Apoi spune-le: „Am observat cutare lucru, pare că se repetă. Cum aș putea să te/vă sprijin? Ce nu este clar?»”

„S-ar putea să nu aibă nici o idee despre cum să facă lucrurile pe care le-ai cerut și au nevoie de mai multă pregătire pentru a-și dezvolta abilitățile”, sfătuiește Clayton. „Deci, întreabă-i ce au nevoie.” Odată ce ești sigură că ai fost explicită, Clayton recomandă să le oferi o a doua șansă. „Apoi, dacă vor continua să greșească, adoptă o abordare mai formală. Așază-te la masă cu ei și explică-le ce vrei de la ei în cel mai mic detaliu și cum le vei monitoriza progresul.”

Citește și: Poți să lucrezi eficient, dar fără să muncești din greu?

Material original realizat de Cyan Turan
Fotografii de Louisa Parry. Styling decor: Jemima Hetherington. Props, Kikki.K. Plaques, notonthehighstreet.co. Traducere și adaptare: Ana-Maria Prunariu.

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.