Cum te organizezi și cum te motivezi când lucrezi de acasă

By  | 

Din ce în ce mai mulți dintre noi am fost nevoiți să ne descotorosim de locurile de muncă tradiționale și de navetele infernale pentru confortul căminelor noastre, iar experții ne explică cum să o facem corect.

Te speli pe dinți la 2 pm! Deschizi o sticlă nouă de vin la 4 pm! Te schimbi de pijamale… niciodată! A lucra de acasă se poate simți, uneori, de parcă ai avea o viață de vis. Cu toate acestea, când nu ești nevoit să te duci la job, tentația de a descinde într-un turn de fildeș nu este cea mai bună modalitate de a-ți bifa task-urile profesionale.

Deși unii dintre noi lucrau deja de câțiva ani de acasă, pandemia de coronavirus a forțat angajatorii și angajații spre ceea ce coach-ul în productivitate și totodată fondatorul Go Do Karen Eyre-White numește un „proces de masă” ce susține munca remote, care a facilitat „schimbarea drastică a ritmului de lucru deja existent și știut.” Drept rezultat, ea crede că vom vedea din ce în ce mai mulți oameni cu joburi flexibile. „Dacă o pui în practică cum trebuie, atât organizația cât și individul va beneficia. Oamenii sunt deja în prezent mult mai confortabili cu întâlnirile via Zoom sau Skype.”

Annette King, CEO Publicis Groupe UK și-a formalizat politicile business-ului său privind posibilitatea de a lucra într-un sistem cât mai flexibil încă din 2019. „Când toată forța ta de muncă prestează servicii remote, trebuie să fii sensibil la circumstanțele oamenilor, să ai încredere că își vor duce treaba la bun sfârșit, să comunici și mai mult decât o făceai înainte pentru a rămâne conectat, și să asiguri resursele necesare — mai ales în vremuri complicate.” Așa că, în cazul în care lucrezi de acasă pentru o perioadă limitată de timp — sau chiar permanent — iată cum o poți face așa cum trebuie…

FĂ-ȚI CURAT ÎN SPAȚIUL DE LUCRU

Dacă nu ești vreo vedetă care se lăfăie în numeroase dormitoare pe care le poți transforma, pe rând, în birouri instagramabile, Vicky Silverthom, organizator profesional și autor al Start With The Sock Drawer, îți explică cum să improvizezi (primul sfat: coșul tău cu pedale nu poate fi un birou potrivit.)

★Alege o cameră luminoasă, aerisită pentru „biroul” tău, dar asigură-te că nu te uiți cruciș la desktop. Mesele de machiaj se pot transforma foarte ușor în mese de lucru.

★Oriunde este „biroul” tău, ai grijă ca set-up-ul să fie rabatabil și ușor de strâns într-un dulap sau într-o cutie atunci când e momentul să iei prânzul sau când ziua se încheie — va crea o graniță fizică și mentală între „job” și „acasă”.

★Folosește cel mai confortabil scaun pe care îl ai în casă și aranjează-ți ecranul laptop-ului la nivelul ochilor, folosind un suport pentru laptop sau o măsuță de cafea sau câteva cărți, așa încât să nu te apleci spre față. Folosește-te de tastatură și de mouse dacă te ajută să ai postură corectă.

★Găsește câteva elemente distinctive. De exemplu, dacă folosești masa din living drept „birou”, așază pe ea, la finalul fiecărei zi de lucru, o glastră cu flori sau un ornament care îți place, marcând astfel momentul când ai finalizat cu responsabilitățile de la job.

STABILEȘTE-ȚI RUTINA DE DIMINEAȚĂ

★Energizează-ți dimineața cu aceste ritualuri de înviorare, spune Mira Manek, autor al Prajna: Ayurvedic Rituals for Happiness.

★Zâmbește imediat cum te trezești și scrie pe o foaie câteva lucruri/ aspecte pentru care ești recunoscătoare.

★Creează un playlist matinal cu melodii care te fac să te simți fericită și dă-i play imediat cum cobori din pat.

★Cu muzica în fundal, inspiră profund, pentru 6-8 secunde înainte să expiri. În timp ce faci asta vizualizează oxigenul care intră în corp și creier.

★Apoi, bea câteva pahare de apă (chiar un litru dacă poți) la temperatura camerei sau chiar un pic caldă.

★Odată ce ți-ai făcut duș, fă-ți o băutură pentru imunitate — încearcă un amestec cu ghimbir, turmeric, scorțișoară, lămâie și miere în apă caldă. Un ajutor suplimentar pentru procesul de digestie ce va oferi sistemului imunitar un boost binemeritat.

FII PRODUCTIV

Dacă te străduiești să îți faci cât mai bine treaba departe de birou, Karen Eyre-White te poate ajuta. „Joburile remote divizează introverții de extroverți. Sunt introvertă, așa că sunt fericită să lucrez singură, dar extroverții pe care îi cunosc o iau razna fără apeluri telefonici și conversații”, subliniază ea.

Pentru extroverți

★Alege apeluri video sau audio în detrimentul mail-ului.

★La începutul fiecărei zile începe o conversație cu unul dintre colegi. Împărtășiți-vă ce doriți să realizați în ziua respectivă, apoi la sfârșitul zilei spuneți-vă ce ați reușit să bifați. Suntem mai buni la a ne ține de angajamentele pe care le facem altora decât de cele pe care ni le facem nouă înșine.

★Lucrează în echipă… online! Setează la o anumită oră un video call cu un coleg și lucrați împreună (lasă video-ul aprins chiar și când luați pauze). Exact ca într-un birou unde ai colegi alături de tine, oferindu-ți senzația că mai există cineva care lucrează împreună cu tine.

Pentru introverți

★Folosește grupurile de chat sau apelurile clasice în detrimentul conferințelor video.

★Capitalizează beneficiile — un job în sistem remote poate să îți facă viața mai ușor de organizat odată ce vei putea să te concentrezi mai ușor.

★Renunță la orice platformă de comunicare pentru câteva ore, dacă încerci să te concentrezi, și neapărat anunță-ți șeful. Pentru platformele unde poți seta statusuri, folosește-te de diferite emoji pentru a le transmite colegilor, dar și prietenilor ce ai de gând să faci (ex. o imagine cu o felie de pizza pentru momentul când iei prânzul sau o imagine cu o casă când lucrezi de acasă). Nu îi ignori pe ceilalți fără motiv — doar știi ce ai de făcut pentru a-ți face treaba cât mai bine.

Pentru toți

★Creează structură, rutină și ritm. Una dintre cele mai mari provocări ale lucratului de acasă este să pierzi controlul asupra programului tocmai pentru că poți lucra în orice moment al zilei, în orice zi a săptămânii. Chiar dacă nu faci naveta, stabilește-ți un moment de start și unul de finalizat.

★Dacă lucrezi de acasă cu un coleg de apartament sau cu partenerul, comunicați clar în ceea ce privește nevoile fiecăruia pentru a lucra cât mai eficient, și neapărat stați în camere separate. Îi poți spune, „Hai să începem la 9 am, să luăm prânzul împreună la 1 pm, terminăm la 5 pm, apoi facem ceva seara?” Acest tip de structură aduce cu sine beneficiul de a a avea parte în continuare de conexiune socială și te ajută să faci diferența clară între job și socializare.

★Evită amânările: sunt conectate cu frica de eșec. Ocolește-le prin a-ți păcăli creierul: angajează-te să bifezi primul pas al task-ului — ceea ce poate însemna doar să deschizi documentul Word sau să scrii titlu. În mod normal intri în starea specifică și continui.

★Sparge-ți ziua: încearcă să lucrezi în reprize de 45 minute. Setează un timer, și când sună, ia o pauză de la trei la cinci minute — prepară-ți o ceașcă cu ceai sau pune rufele la spălat. Păstrând task-urile domestice în interiorul pauzelor te va ajuta să nu te lași distrasă de ele.

★Oprește notificările de la email. Acesta este un sfat general care sporește productivitatea, dar este critic atunci când lucrezi de acasă, pentru că email-ul este modul tău de a te conecta cu oamenii, așa că reprezintă un risc pe care îl elimini pentru toată ziua. Verifică-ți email-urile la intervale de timp specifice și, mai degrabă, fă o selecție a celor cărora vrei să le răspunzi, ocupându-te de ele sistematic.

Text: Cyan Turan

Traducere și adaptare: Bianca Dragomir

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *