Personal Branding: Cum să-ți repari imaginea virtuală

By  | 

Cu riscul de a spune ceva extrem de evident, niciodată n-a fost mai ușor să fim reperați online. De la Instagram și Twitter la Depop și contul tău de Bebo din 2007, o simplă căutare Google după numele tău va afișa sute de rezultate. Ceea ce e super, dacă încerci să dai de o iubire de-o vară după multă vreme. Dar dacă ești în așteptarea unui nou salt în carieră, s-ar putea ca prezența ta online să fie cea care te ține pe loc (mai știi pozele alea din Ibiza din 2012?)

Un studiu din 2017, efectuat pentru compania de recrutări CareerBuilder susține că 70% dintre angajatori folosesc rețelele de socializare pentru a-i verifica pe candidați înainte de angajare, deci prezența virtuală în aceeași linie cu ceea ce speri să obții este cheia reușitei. „Social media poate fi o unealtă puternică în dezvoltarea carierei atunci când este utilizată în mod corespunzător,” explică Charlotte Davies, expert în cariere în cadrul LinkedIn. „Dar este important să fii atentă ce postezi și unde; tuturor ne place să împărtășim conținut personal, dar este acesta adecvat, este pe canalul potrivit?” Există căi prin care prezența ta pe internet poate lucra în favoarea ta, din punct de vedere profesional. Iată cum..

Fă un audit digital

Să fim cât se poate de sinceri: potențialul tău angajator ți-a răscolit deja prin conturile de pe rețelele de socializare și și-a făcut o impresie despre tine cu mult înainte să ajungi să-l întâlnești. Este astfel imperativ să te asiguri că ești mulțumită cu ceea ce aceasta – sau oricine altcineva – va vedea. „Sigur că recrutorii vor face unele săpături,” spune Alexandra Lewington, din partea companiei Reuben Sinclair. „Google și Linkedin sunt principalale platforme pe care le consultăm, dar pentru joburi în PR și marketing, Twitter este o cale de a vedea modul în care candidații noștri se exprimă. Dacă ești în căutarea unui post în comunicare, vrem să știm că poți comunica.”

Nu vrei ca acolo să se afle ceva care să-ți umbrească procesul de angajare – mai ales într-un sistem corporatist. „N-ai vrea ca noaptea de sâmbătă să se rostogolească peste ziua de luni,” sfătuiește Davies. „Prezența ta online ar trebui să fie o reflexie a felului de a fi la locul de muncă.” Ceea ce, din păcate, e diferit de tine, cea care pe la 3 noaptea, pozează cu bărbia îngropată în chipsuri cu brânză.

„Cea mai bună cale de a vedea ce există acolo este să-ți cauți numele pe Google pe un browser incognito și să vezi ce apare,”continuă Lewington. Notează lucrurile pe care te bucuri să le revezi – o postare pe blog sau un cont activ de Linkedin – și chestiile pe care trebuie să le schimbi.

Fă curățenie

Știm cu toții că orice platformă de social media are un anumit scop: Instagram pentru poze, Facebook pentru prieteni și Twitter pentru… meme-uri. Dar atunci când urmărești o anumită poziție, este crucial să fii atentă cum te expui și să te asiguri că fiecare platformă este pe aceeași linie cu direcția pe care dorești să o urmărești.

„În industriile creative, ești încurajat să ai opinii și se așteaptă să postezi conținut interesant,” spune Lewington. Dar acestea nu ar trebui să fie în contradicție cu profesionalismul – fii atentă la limbajul pe care îl folosești și la chestiile cu care te asociezi. Ai dat Like pe Facebook unor pagini și regreți? Sau ai postat pe Twitter ceva ce n-ar fi trebuit? Acordă-ți timp să faci curățenie și șterge orice nu este potrivit înainte de a porni la vânătoare de joburi – pentru că angajatorii se uită.

Acordă o atenție specială părerilor extreme pe care le împărtășești sau acelor momente în care ți-ai impus părerile mergând prea departe. „Este dificil să nu-ți expui părerile, mai ales în climatul actual, dar există o limită fină între profesionalism și comportamente inadecvat,” spune Lewington.

Ar trebui de asemenea să ai în vedere modul în care acele evaluări critice sau plângeri referitoare la  comenzile online îți reflectă caracterul. „Orice urmă de negativism circulă cu o repeziciune mai mare decât ceva pozitiv,” avertizează Abi Hattersley, consultant senior în cadrul companiei de recrutări Tomorrow. „Abține-te să postezi orice este prea negativ sau să share-uiești review-uri negative – chiar dacă este vorba despre un tweet indirect despre ceva personal. Nu vrei să te înconjori de vibrații negative.”

Pune-te în locul lor

Uită de ținuta perfectă pentru jobul râvnit, totul se rezumă la cum te expui pe Insta pentru slujba de vis. „Dacă aplici pentru un job în care trebuie să ai o ținută smart zi de zi, poartă ceva întocmai în poza profilului de Linkedin,” spune Davies, adăugând că ai putea fi proactivă în a te afișa în postura de candidată ideală folosind „social media pentru a demonstra și a-ți pune activitatea în cea mai bună lumină posibilă.” Poate fi orice de la promovarea de link-uri către proiecte bune în care ai fost implicată și până la urmărirea și conectarea cu persoanele potrivite.

Katherine Jackson, director operativ în cadrul firmei de recrutare Michael Page, este de acord cu asta, și adaugă că ar trebui „să fii profesionistă, autentică și activă” pe profilurile tale atunci când cauți un job. Tot ea explică: „Dacă deții o pagină de social media, folosește-o! Ești conectată cu un număr decent de persoane? Dacă nu, angajații ar putea să-ți chestioneze proactivitatea. Te-ai alăturat unor grupuri sau te-ai angajat în conversații care-ți reflectă atât interesele de business cât și cele sociale?” Linkedin are și o opțiune privind „preferințele pentru job”, aflată sub „setări și confidențialitate”, care îi notifică pe recrutori atunci când ești deschisă la noi oportunități profesionale.

Și nu e vorba doar despre Linkedin: actualizându-ți conturile de Instagram și Twitter poate fi benefic pentru a dovedi că ai „inițiativă”, continuă Jackson. „Și ilustrează faptul că ești o persoană interesantă!” Dacă ai alergat la un maraton, de exemplu, postând fotografiile de la linia de finiș arată că ești o persoană hotărâtă și ambițioasă. Sau dacă ai călătorit într-o destinație aventuroasă, curiozitatea și curajul de a încerca noi experiențe și de a învăța lucruri noi va ridica nivelul postărilor tale.

Coerența este vitală

Pentru roluri creative, recrutorii încurajează candidații să aibă o prezență virtuală, deoarece angajatorii vor să știe că ai experiență în socializare și înțelegi canalele. „Folosește platformele online pentru a face o impresie pozitivă arătând cât ești de implicată în industria dorită,” spune Lewington. „Exprimându-ți opiniile legate de tendințele interesante care se conturează în domeniul ales, sau noi campanii care ți-au atras atenția, este o chestie de neprețuit când vine vorba să arăți un interes susținut.”

Poți utiliza chiar și conturile de social media ale potențialilor angajatori în avantajul tău. „Imită tonul vocii companiei la care aplici,” spune Hattersley. „Caută angajați existenți pe Linkedin sau caută contul de Instagram al companiei – dacă împărtășiți idei similare, va arăta cât de potrivită ești.” Mai mult decât atât, caută să combini reușitele profesionale și personale online pentru a putea contura mai bine ce fel de persoană ești.

Hattersley explică: „cele mai bune conturi de Instagram sunt cele care combină viața personală cu acele reușite profesionale impresionante. Ne place să vedem candidați care manifestă anumite interese, în vreme ce manifestă exemple vizuale privind hobby-urile incluse în CV-urile lor.”

Lewington se declară împotriva deținerii a două conturi de Instagram. „Separarea profilului personal de cel profesional pare nesincer într-o oarecare măsură,” explică aceasta. „E un fel de-a spune, sunt o persoană la muncă și o altă persoană în viața personală”, ceea ce nu transmite cel mai bun mesaj.

„Totodată, nu are rost să-ți cosmetizezi imaginea reală – dacă a bea cocktail-uri și a face poze în bikini reprezintă o parte importantă a personalității tale, nu cred că ar trebui să ascunzi asta. Pentru că dacă vei reuși să obții un job încercând să fii o cu totul altă persoană, vei porni cu stângul din start.”

Ghid de curățenie pe social media

Noile setări de confidențialitate de la Facebook

Acestea au fost actualizate anul acestea: apasă pe cele trei linii situate în partea stângă de sus a aplicației pentru iPhone (dreapta dacă ai Android), apoi Setări și Confidențialitate – Setări – Confidențialitate pentru a stabili ce poate fi vizibil și ce nu.

Folosirea opțiunii Prieteni apropiați pe Instagram

Menții vizibilitatea la maximum ca un CV digital? Folosește Close Friends în Stories pentru postările mai puțin profesionale. Apasă pe cele trei linii din dreapta sus – Settings – Story – Close Friends pentru a adăuga persoane.

Îndepărtarea „amprentelor” pe Google

Ai găsit pe Google ceva ce nu-ți place? Consultă instrucțiunile „Șterge informații din Google” din secțiunea Help Center pentru a semnala rezultatele care pe care dorești să le înlăture.

Text: Dusty Baxter-Wright

Foto: Louisa Parry

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *