Așa da, așa nu! La job, în era coronavirusului

By  | 

Restricțiile s-au mai relaxat (cel puțin cele pe plan intern), economia a început să își pună în mișcare rotițele și… o bună parte dintre angajatori și-au chemat angajații înapoi la birou. Însă ne vom întoarce de unde am plecat, sau „la birou” va avea o cu totul altă semnificație de cât până acum câteva luni? Și aici mă refer chiar la detaliile de rutină…

Mi-a plăcut mereu intimitatea birourilor închise, deși am lucrat în cea mai mare parte din timp în open space unde… toți eram unul, și unul eram toți. Pot scrie sau vorbi la telefon cu zeci de oameni în jurul meu, nu mă deranjează nimic din exterior dacă îmi propun să mă interiorizez, și până la urmă, de la un moment dat, începuse să mi se pară distractivă rumoarea spațiilor deschise, unde socializam constant. Indiferent ce preferințe sau experiențe am avut până-n prezent, lucrurile nu vor mai fi la fel. Pe de o parte vor fi cei care lucrează remote, apoi cei care vor combina muncitul de acasă cu cel de la birou, și ultimii (dar nu cei din urmă) care au reluat sau vor relua naveta până la job. Aceștia sunt nevoiți să se adapteze unor noi reguli de conduită. Care sunt acestea? Am investigat mai jos:

Cubicle, în revenire?

Nu putem spune cu siguranță că acest trend, de acum câțiva ani, de care abia așteptam să scăpăm pentru că ne transformase în niște mici roboței în spațiile lor bine delimitate, se va întoarce. Dar mulți dintre arhitecții de birouri îl recomandă pentru siguranță. Totuși, speranța noastră este că, de fapt, va apărea un nou tip de birou, mult mai uman, iar separatoarele de protecție să fie doar o alegere temporară — schimbările pe termen lung să fie cele sustenabile (cum ar fi renunțarea la aerul condiționat care este un factor rapid de transmitere a bolilor, și crearea sistemelor de ventilație).

„Ce aș spera eu să se întâmple și în România e să se mai termine cu clădirile astea de birouri care sunt doar atât, clădiri de birouri, cu o cafenea și un hol la parter, 
și să începem să avem mai multe ansambluri multifuncționale care să amestece locuirea cu birouri, cu spații publice. 
La noi, birourile sunt gândite pentru profit imediat și sunt foarte monofuncționale. Cum ar fi să ai parterul acestor birouri total liber și accesibil publicului? Cum ar fi să dai orașului ceva din clădirea ta?”, a declarat arhitectul Ștefan Ghenciulescu pentru mindcraftstories.ro.

„Pe de altă parte, nici nu știu dacă nu ești mai safe într-un co-working decât într-o chestie mare. Unii oameni s-ar putea să se simtă mai safe într-un loc cu 10-15 oameni pe care îi știu, care respectă regulile nu doar pentru că li se impune, ci pentru că le interiorizează”, a continuat Ștefan Ghenciulescu.

Reorganizarea programului

Una dintre situațiile care ar putea să îi pună în pericol pe angajații care merg/ sau vor merge la birou este naveta cu mijloacele de transport în comun, mai ales în orele de vârf când aglomerația este foarte mare și de necontrolat. Soluția constă în reorganizarea programului, astfel încât o parte dintre oameni să parcurgă drumul spre muncă înainte de orele de vârf, și cealaltă parte după. Unii dintre angajatori au ales, în schimb, să deconteze costurile pentru transport cu taxiul/ servicii ride sharing, pentru evitarea zonelor pietonale aglomerate, a mijloacelor de transport în comun de obicei îndesate cu oameni.

Ședințe pe Zoom

Chiar și pentru cei care merg la birou, poate fi benefică o ședință pe Zoom cu mai mulți participanți, chiar dacă toți se află în aceeași clădire — evitarea apropierii sub această formă nu aduce niciun prejudiciu nimănui.

Pauza de masă
 nu mai e ce-a fost

Îți amintești când coborai cu câte cinci sau poate chiar mai mulți oameni deodată să iei masa la restaurantul de la parterul clădirii, stând cot la cot în timp ce mâncați? Cel puțin pentru o perioadă, este recomandat să transformăm pauzele de masă în momente de tihnă, cu mult mai puțini participanți, în intervalul unui program flexibil, 
„în ture” care să evite supraaglomerarea.

NU, nu poți!

• Să te deplasezi la birou dacă poți lucra de acasă/ nu chema angajații la birou dacă pot presta serviciile dorite remote.

• Să te îmbrățișezi/ săruți cu colegii, nici chiar dacă este ziua lor de naștere. Un „La mulți ani” sincer, și un cadou simbolic face cât o mie de îmbrățișări nesigure.

• Să stai mai aproape de 1,5 metri de colegul tău, orice tip de birou ai avea la dispoziție.

• Să dai noroc cu partenerii tăi.

• Să folosești tacâmurile colegilor (nici chiar dacă nu ai cu ce să mănânci și ți-e o foame de lup).

• Să tușești/ strănuți oriunde înafară de plica cotului mâinii sau în șervețel de unică folosință.

• Să-ți atingi fața cu mâinile nespălate sau nedezinfectate.

DA, poți!

• Să îți personalizezi programul de lucru astfel încât să se reducă cât mai mult contactul dintre tine și colegii tăi. Cea mai întâlnită metodă în această perioadă este cea a tranșelor de minim 20 de angajați în cazul companiilor cu mai mult de 50 de salariați.

• Să te deplasezi în afara locului de muncă doar la unitățile strict necesare desfășurării activității.

• Să ceri de la angajator: culoare speciale de acces și de circulație în incintă; limitarea accesului la zonele comune pentru respec-tarea normelor de distanțare socială; reguli clare privind situațiile accidentale de formare a unor grupuri spontane și nesecurizate; desemnarea unui responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor celor care intră în clădire; amplasarea dozatoarelor cu dezinfectant la intrarea în unitate; precum și în fiecare sector al locului de muncă; interzicerea accesului în unitate a persoanelor care prezintă simptome de infectare cu coronavirus; benzi de marcare a distanței recomandate; dezinfectarea balustradelor, mânerelor ușilor și ferestrelor cel puțin o dată pe zi; un spațiu special amenajat pentru grupurile vulnerabile sau separatoare de plastic între birouri.

• Să nu mai mergi la birou dacă unul dintre colegii tăi a fost depistat pozitiv, cel puțin până trece perioada de risc.

• Să nu mai accepți să mergi la birou dacă suferi de o afecțiune care te poate face vulnerabil în fața COVID-19.

• Să menți igiena riguroasă a mâinilor: cu apă și săpun, timp de cel puțin 20 de secunde, sau poartă cu tine o soluție dezinfectantă și folosește-o ori de câte ori simți că e nevoie.

• Să folosești dezinfectantul de la toaleta clădirii de birouri (și dacă nu există unul, este dreptul tău să ceri angajatorului să monteze un recipient de acest tip).

• Să porți mască.

• Să iei pauze de ieșit pe balcon sau chiar pentru o scurtă plimbare, în condiții de siguranță.

• Să îți păstrezi umorul pentru a-i binedispune pe colegi.

Foto: Getty Images

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *