Descoperă dacă te afli într-un mediu de lucru sexist

By  | 

Nu e întotdeauna evident faptul că ești „sărită” intenționat de la promovare. Află cât de subtil îți poate dăuna discriminarea în carieră.

Companii mari precum SalesForce și IBM au luat măsuri exemplare pentru corecta diferențele în remunerații între sexe și să implementeze politici prietenoase în ceea ce privește compensațiile aferente concediile plătite. Femei bine plătite (precum Shonda Rhimes și fondatoare Spanx Sara Blakely) au văzut în asta o deschidere a căilor pentru ca și altele să ajungă la vârf.

Apoi au apărut povești după povești despre comportamente nepotrivite ale bărbaților la serviciu, sau chiar acte de violență. Totodată, un fenomen apărut în rețelele de socializare în octombrie 2017 – în care puzderie de femei împărtășeau povești despre hărțuire sub haștagul #MeeToo – dovedea că ciupitul de fund (sau chiar mai rău) nu se întâmpla doar la Hollywood.

Știrile explozive maschează un alt adevăr dureros: discriminarea de gen în câmpul muncii e mai răspândită decât ne imaginăm. Se manifestă printr-o formă de sexism ușor – atunci când, de exemplu, șeful tău de sex masculin sugerează că ești „pe stop” atunci când nu ești de acord cu el sau când un medic își strigă asistenta „drăguță”!

Sexismul ușor nu e întotdeauna intenționat, iar femeile se lasă de cele mai multe ori angrenate. De câte ori ai auzit colege de serviciu că-și numesc șefele „nebune” sau „pzd”, gâdilând pe de altă parte orgoliul șefilor de sex masculin? Un studiu a scos la iveală faptul că și femeile și bărbații ar fi dispuși să lucreze mai degrabă pentru un șef bărbat – femeile manifestând chiar un grad mai mar de preferință în acest sens. Femeile sunt crescute în aceeași credință învechită ca și bărbații, fiind determinate să internalizeze – și chiar să acționeze inconștient – după standarde duble de gen, arată Rosalind Bernett, cercetător senior în cadrul Women Studies Research Center.

În subconștient ori ba, efectele pe care sexismul ușor le are sunt la fel de distructive precum discriminarea de gen, potrivit unui studiu publicat în Journal of Management. Faptul că ești lăsată pe dinafară când colectivul iese la o bere după program, sau că ți s-a furat „întâmplător” o idee, ori ai fost subestimată fiindcă arăți bine… toate aceste lucruri își cam spulberă șansele să ajungi în vârf. Femeile de la baza organigramei au șanse cu 20% mai mici să fie promovate, în comparație cu colegii de sex masculin, spune un studiu nou. Femeile chiar pornesc în carieră cu un grad mai mare de optimism decât bărbații, crezând că vor beneficia de șanse egale, arată Ursula Mead, CEO InHerSight, o platformă care facilitează candidatelor de sex feminini găsirea unui job într-o companie ce promovează egalitate de gen. Dar până ajung la un nivel superior, mai puțin de o treime dintre femei se declară mulțumite în ceea ce privește egalitatea de șanse.”

Soluția, spun experții, este să faci din asta problema tuturor. „Atunci când femeile sunt discriminate la locul de muncă, nu pot da ce au mai bun din ele, iar întreaga echipă are de suferit,” spune Barnett. „Avem nevoie de aliați de sex masculin pentru a vorbi și pentru a acționa,” adaugă Elizabeth Nyamayaro, șef al campaniei HeForShe, desfășurată de ONU. Tipi care condamnă atitudinea altor tipi pot face diferența, pentru că atunci când acționează femeile, pot fi considerate sensibile ( în sine, un rezultat al discriminării de sex).

Desigur, acest lucru trebuie coordonat cu politici actualizate, arată Sheryl Sandberg, COO Facebook. „Training-uri adecvate pot ajuta deopotrivă femeile și bărbații să vadă mai clar modurile prin care femeile pot fi ignorate, subapreciate sau discriminate.” Dacă ești într-o poziție de conducere, caută oportunități să devii mentor pentru femei, deoarece studiile arată că angajatele de sex feminin beneficiază mai puțin de acest gen de suport în comparație cu bărbații. Promovând tot mai multe femei în poziții de conducere este cea mai bună cale de a schimba sistemul, arată Nyamayaro. În același timp, ai grijă – și denunță – manifestările de sexism de la serviciu. Și dacă nimeni nu te invită să ieși la bere după orele de program? Invită-te singură.

Metode de a afla dacă își dă aere

Atunci când un tip îți spune, cu un aer superior, ceva ce tu deja știi, cel mai probabil își dă aere de superioritate.

Sunt acel gen de bărbați care îți subminează credibilitatea la locul de muncă, băgându-se în față ori de câte ori au ocazia. Uneori, însă, mai sunt și tipi care îți oferă un feedback folositor, arată Tiffany Duffu, autoarea Drop the Ball. În continuare, îți arată cum să te prinzi când cineva te lucrează pe la spate – și când se vorbește pur și simplu despre tine.

Atunci când explică ceva despre cate tu știi, evident, mult mai multe decât el…

Te subminează: Dacă ești responsabilă de social-media iar el îți critică într-un mod ignorant hașhtag-urile.

Doar vorbește: Dacă menționează un alt expert, de exemplu un cercetător despre care a citit sau un prieten care are o firmă în domeniu.

Când se implică într-un proiect pe care tu tocmai l-ai finalizat…

Te subminează: Dacă-ți spune ce crede fără să-ți asculte mai întâi opiniile privind subiectul.

Doar vorbește: Dacă-ți oferă șansa să ripostezi. Cineva care încearcă să te ajute să progresezi va aprecia ce gândești.

Când îți spune lucruri pe care nu vrei să le auzi...

Te subminează: Dacă nu spune absolut nimic util sau folositor – doar îi place să se audă vorbind.

Doar vorbește: Dacă feedback-uș lui este edificator și își oferă informații noi, chiar dacă te face să intri în defensivă.

Când lauda de sine e un „must”

„Întreabă un tip cum a ajuns să aibă succes și o să îți înșire automat abilitățile și talentul lui. Întreabă o femeie același lucru și vei auzi „N-aș fi reușit fără echipa mea !” sau o chestie pe care n-ar trebui s-o ai în vocabular, „Am avut noroc!” Succesele femeilor sunt cu greu rezultate din noroc – noi muncim de două ori mai mult ca să fim percepute drept capabile, și totuși fraza asta continuă să fie pe buzele femeilor. Un motiv ar fi faptul că femeile care se auto-promovează sunt considerate lăudăroase.

Dă-mi voie să ți-o prezint pe „Lăudătoare”. E o versiune feminină a bărbatului care-ți admiră cu glas tare calitățile, dar pe bază de merite profesionale. Ea îi laudă șefului ideea ta genială, iar tu îi subliniezi aptitudinile fantastice în relația cu clienții. Niciuna dintre voi nu trebuie să se laude singură… și amândouă veți lua puncte în materie de abilități de lucru în echipă. Fă, așadar, un pact cu o colegă de sex feminin pentru a vă promova reciproc în ședințe sau chiar la petrecerile companiei. Genul ăsta de fală e pozitiv – și te va ajuta să ajungi departe.” — Jessica Bennet, autoarea Feminist Fight Club.

Nu fi „mama răniților”, la birou

Frecvent, atunci când se stă peste program, femeile sunt cele care se îngrijesc să comande de mâncare – și apoi să strângă resturile. „Femeile depun prea mult efort luând asupra lor chestii de genul acesta sau… transformându-se în „mama răniților” la birou, scrie autoarea Kim Scott în Radical Candor. Unii colegi (ușor sexiști) se așteaptă să fii așa. E ok să preiei inițiative, dar nu-ți face un obicei din a strânge după alții.

Când să ceri întăriri

Hărțuirea trebuie adusă la cunoștința departamentului de resurse umane. Dacă unele chestii precum vorbitul peste tine nu sunt ilegale, poți raporta manifestările de sexism dacă acestea te fac să te simți incomod. „Doar atunci când femeile vor păși în față vom putea schimba culturi,” spune Kim Churches, CEO.

Cunoaște-ți drepturile

„Fiecare angajat ar trebui să aibă la îndemână un manual cu politicile și procedurile ce țin de resurse umane,” spune Churches. Citește-l să afli cum definește compania ta hărțuirea.

Mergi la sursă

Dacă persoana este cineva pe care-l cunoști suficient de bine ca să-ți ofere un feedback direct, acesta poate fi un prim pas pozitiv, spune specialiștii în HR. Unii tipi pot fi complet șocați să audă că discriminează și vor încerca să-și schimbe comportamentul, în timp ce alți se pot simți ofensați și furioși. Caz în care…

Faci un raport

Departamentul de resurse umane are obligația de a proteja angajații și compania, în egală măsură. Asta înseamnă că va fi necesar să fie ascultate ambele opinii. Înainte să faci pasul ăsta, n –ar strica dacă…

Îți cauți aliați

Dacă simți că cineva îți subminează credibilitatea sau te pune intenționat într-o lumină proastă, întreabă-ți colegii dacă și ei au remarcat asta. Dacă vrei ca resursele umane să intervină, va trebui să dovedești ceea ce spui. Câțiva martori care să te susțină ar fi de un real folos.

Super tipul ăsta!

Premierul Canadei, Justin Trudeau, s-a auto-descris ca feminist – la serviciu și în particular – și a cerut bărbaților să înceteze manifestările sexiste, comune în găștile de băieți.

Super tipul ăsta!

Justin Baldoni, actorul din Jane The Virgin, lucrează la un show care-i ajută pe bărbați să vorbească despre propriile sentimente. După cum a postat chiar el pe Instagram, „ vechea masculinitate toxică nu mai merge!”

FOTO: Nick Onken

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *