Și dacă parfumeria ar putea fi sustenabilă?

Conceputul de parfumerie sustenabilă a luat amploare în ultimii ani, iar produsele formulate și ambalate în acest spirit câștigă tot mai mult teren, în contextul în care consumatorii sunt tot mai conștienți de beneficiile pe care un stil de viață „curat” îl are pentru sănătate, dar și de efectele pe care le-ar putea produce asupra planetei.

Te-ai gândit vreodată ce impact are fiecare acțiune a noastră asupra planetei, sau te preocupă viitorul aerului pe care îl respiri? Pentru că ar trebui să o facem cu toții. Și nu este vorba despre acele lucruri pe care le știe toată lumea, ci și de gesturi aparent neînsemnate, precum aplicarea parfumului, care ar putea contribui la protejarea mediului înconjurător.



Cum îți poate afecta un parfum sănătatea?

Dintre cele aproape trei mii de ingrediente recunoscute de Asociația Internațională a Parfumurilor, mulți dintre compușii folosiți în parfumuri sunt sintetici și — potrivit unui studiu din 2018 — emit aceeași cantitate de vapori chimici (COV) precum emisiile provenite de la automobile, care poluează aerul din marile orașe.

Acești compuși organici volatili pot declanșa răspunsuri imune în organismul uman, precum și probleme de respirație, dureri de cap, iritații ale pielii și crize de astm, sau tulburări hormonale.

Citește și: Parfumuri pereche ideale pentru primăvară

De asemenea, trebuie să știi că și parfumurile etichetate drept „naturale”/„organice”/„pure” pot fi toxice, prin prisma modului de prelucrare a uleiurilor esențiale folosite, care pot fi extrase, diluate sau sintetizate cu produse petrochimice, care intră în piele sau sunt inhalate.

Din fericire, tot mai multe branduri cu renume, dar și un număr impresionant de mici producători, oferă alternative care par să schimbe fața parfumeriei, atât prin prisma formulelor, cât și din punct de vedere al ambalajelor.

Ce este un parfum „responsabil”?

Reducerea amprentei de carbon, reciclabilitatea și biodegrabilitatea ambalajelor (recipientele pentru parfum din sticlă și ambalajele din carton sunt adesea reciclabile, dar celofanul și pompele/atomizoarele nu) sunt principalele preocupări atunci când vine vorba despre producerea formulelor cosmetice, dar la fel de importante sunt sursele din care producătorii își procură materialele și ingredientele, care trebuie să întrunească un grad înalt de responsabilitate față de mediu.

Iar pentru ca o formulă de parfum să se califice în această categorie, nu este suficient doar să aibă la bază petale naturale organice. Responsabilitatea înseamnă în același timp și protejarea resurselor, iar în unele cazuri, recoltarea anumitor specii de plante poate duce la dispariția acestora.

Pe de altă parte, înlocuirea ingredientelor naturale cu produse sintetice (mult mai ieftine, de altfel) ar avea un impact ecologic similar prelucrării resurselor naturale, ceea ce restrânge cumva posibilitățile în ceea ce privește formularea parfumurilor.

Despre ce reguli vorbim?

În contextul actual al frumuseții, în care tot mai mulți producători caută să îndeplinească cele mai înalte criterii ecologice, sintagme precum „eco-friendly”, „cruelty-free” sau „fair-trade” sunt tot mai frecvent regăsite pe ambalajele parfumurilor — alături de logo-urile care indică standardele cărora acestea se supun (ECOCERT COSMOS, EU Ecolabel, BDIH, NCO).

Citește și: Parfumuri irezistibile pentru o iarnă HOT

ECOCERT este cel mai important standard european în domeniu și impune utilizarea de ingrediente provenind din resurse regenerabile și prelucrate prin proceduri care nu afectează mediul înconjurător.

De asemenea, nu pot conține organisme modificate genetic, nanoparticule, siliciu, parabeni, fenoxietanol, arome și coloranți sintetici, și nici ingrediente derivate de la animale (excepție fac cele produse natural: lapte, miere etc.).

În același timp, aceste produse trebuie să respecte biodiversitatea, să susțină consumul responsabil de resurse și să aibă ambalaje biodegradabile/ reciclabile. Și dacă aspectele ce țin de fabricare țin de producători, partea referitoare la reciclare depinde în mare măsură și de consumatori. Adică de noi!

Parfumuri cu conștiință

Iată doar câteva dintre parfumurile create cu „simț de răspundere”

★ Atelier Cologne Lemon Island Cologne Absolue, 526 lei ★

Producătorul a devenit tot mai transparent în ceea ce privește producția parfumurilor sale, dezvăluind procentul de note de origine regenerabilă din fiecare parfum.

★ Diptyque Vetyverio, 449 lei ★

Diptique, unul dintre reprezentanții de marcă ai parfumeriei de nișă, abordează minimalist ambalarea parfumurilor, iar ingredientele folosite – Vetiver din Haiti, în cazul de față — provin din comerțul echitabil.

★ Floral Street Wonderland Peony, 279 lei ★

Brandul este recunoscut pentru abordarea sa creativă în materie de responsabilitate față de mediu. Cutiile parfumurilor sunt confecționate din celuloză și legate cu benzi, fiecare componentă fiind reutilizabilă, iar ingredientele folosite respectă standarde de
etică înalte.

★ The Body Shop White Musk Vegan, 99 lei ★

Un pionier al responsabilității în cosmetică, The Body Shop aniversează 40 de ani și relansează gama iconică White Musk, acum „vegan certified” și cu ambalaj sustenabil și reutilizabil.

★ Florascent Soflora, 250 lei ★

Produse prin metode tradiționale și umplute manual, parfumurile Florascent sunt un etalon de responsabilitate, care se reflectă inclusiv în modul lor de ambalare.

Foto: iStock, PR.

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.