După cum știți deja eu încurajez consumul acestor superalimente despre care scriu aici pe blog și cred cu tărie în potența lor asupra menținerii unui organism sănătos și echilibrat iar recomandarea mea vine nu înainte de a le fi testat și mă fi informat despre beneficiile lor din surse atestate.

Așadar, ce este colagenul și cât este el de benefic folosit ca supliment în dieta zilnică?!

Colagenul este cea mai răspîndită proteină în organismul uman. Acest nutrient se găsește în proporție de 30% în organism (țesutut osos, cartilaj, ligamente, tendoane, tract gastrointestinal, mușchi) iar 70% din aminoacizii acestei proteine se găsesc în piele.

Organismul produce singur această proteină dar vestea proastă este că nu produce aceeași cantitate pe tot parcursul vieții iar în timp ce înaintăm în vârsta producția de colagen dar si calitatea acestuia scade urmând ca după 40 de ani să avem cu siguranță un deficit.

Este bine de știut că pe lângă vârstă mai apar și alți factori care sunt adevărați dușmani ai colagenului – expunerea îndelungată la soare, fumatul, poluarea, deshidratarea, un stil de viață dezordonat, zahărul și radicalii liberi. Urmările acestui deficit de colagen se produc în primul rând la nivelul pielii, aceasta se ridează pierzându-și din elasticitate dar și la nivelul cartilajelor și al încheieturilor, afectând mobilitatea.

Eh, dar există și o veste bună, aceea ca suplimentarea corectă poate ajuta organismul să-și îmbunătățească producția de colagen.

Piele tânără vs piele îmbătrânită

Nu vă voi plictisi prea mult cu tot felul de termeni medicali și vă voi spune doar că sunt cel puțin 16 tipuri de colagen în organismul uman aceștia incluzând colagenul de tip 1, 2, 3, 5 și 10 dar  colagenul de tip 1, 2 și 3 se găsește in proporție de 80-90% . La rândul lui colagenul este format din aminoacizi neesențiali iar cei mai importanți sunt:

Prolina – protejează vasele de sânge, are vaste beneficii cardiovasculare și îmbunătățește încheieturile.

Glicina – este esențială pentru creșterea și funcționarea corespunzătoare a celulelor, importantă pentru sănătatea digestivă, ajută pielea să-și păstreze elasticitatea și proprietățile de regenerare, mărește producția de energie în timpul antrenamentelor sportive.

Glutamina – considerată a fi unul dintre cei mai importanți aminoacizi, este gasită în abundență în organismul uman. Cea mai mare parte este stocată în mușchi dar se găsește și în sânge, creier, plămâni și ficat. Printre cele mai importante beneficii – previne anxietatea, ajută la refacerea mușchilor, susține capacitatea mintală.

Arginina – deși nu este un aminoacid esențial (adică organismul nu îl poate produce pe cont propriu, ci are nevoie de suplimentare din alimentele bogate în proteină, sau luat ca supliment alimentar). L-arginina este considerată esențială deoarece este foarte importantă pentru buna funcționare a organismului mai ales pe masură ce îmbătrînim.

Printre cele mai importante beneficii – îmbunătățește sănătatea inimii, reduce inflamația și combate efectele îmbatranirii, crește performanța fizică, îmbunătățește imunitatea și previne infecțiile, susținerea funcțiilor hepatice, susținerea fertilității la ambele sexe.

Colagenul în dieta zilnică

Un mod în care putem introduce colagenul în regimul nostru alimentar este acela de a consuma proteină animală: pui, bovine (în special din  oasele care se fierb până la 24 de ore și din care rezultă acea supă gelatinoasă – bone broth, șorici, piftie, zgărciuri), pește, ouă. Cu toate ca proteina animă este o sursă importantă de colagen (de multe ori este greu de găsit o sursă de unde aceste produse să fie fără hormoni și antibiotice), consumul în exces nu este indicat deoarece aceste produse pot produce dereglari majore în organism. Atunci intervin suplimentele alimentare cu colagen care au o compoziție naturală, iar extractul de colagen poate fi administrat fără a fi nevoie să se consume produsele din animale.

Există diferite suplimente cu colagen, dar cel pe care eu îl recomand este cel hidrolizat (hydrolyzed collagen peptide), deoarece acesta se absoarbe cel mai bine în organism. Acesta trebuie să fie din bovine sau din pește, cel din pește având un efect de anti-îmbătrânire asupra pielii.

Este foarte importantă sursa acestor suplimente: să provină de la bovine hrănite cu iarbă (Grass-fed) și crescute fără hormoni, antibiotice și organisme modificate genetic (non-GMO), respectiv pește capturat sălbatic (Wild Caught).

Pentru o mai bună asimilare este recomandată administrarea colagenului cu o sursă de vitamina C.

Pudra de colagen poate fi consumată amestecând 1-2 cupe în smoothie, cafea, ceai, oatmeal, supe sau chiar în apă.

Două variante foarte bune pe care le utilizez și eu sunt cele de la Vital Proteins: din pește și din bovine.

Citeşte şi: Ce este colagenul, cum este produs și la ce ne folosește?