Lecția de istorie: Mascara

By  | 

Sunt sigură că, dacă ați fi puse în situația de a lua 
cu voi pe o insulă pustie un singur produs cosmetic,
 acesta ar fi… mascara. Și asta nu poate fi o coincidență, de vreme ce, de la Cleopatra încoace, mascara stă la loc de cinste în arsenalul nostru de înfrumusețare.
 De la amestecuri de henna, cărbune, vaselină și până la periuțe 3D și culori nebune au trecut sute de ani.

Totul a început cu…

… egiptenii. Cu aproape 3.000 de ani înaintea erei noastre, în Egiptul antic se folosea kholul – o pastă neagră, realizată din cărbune sau funingine, miere, apă și (groaznic!) fecale de crocodil, aplicată la colțul ochilor, pe sprâncene și pe pleoape cu ajutorul unor instrumente din os sau fildeș. Mascara acelor timpuri era purtată atât de bărbați, cât și de femei, și se presupunea că are rolul de a te proteja de spiritele malefice. Prea puțin zărită în Antichitatea grecească sau romană, mascara revine în forță în epoca victoriană. Produsele cosmetice şi articolele vestimentare extrem de complicate devin o parte importantă în
 viaţa femeilor din clasele de mijloc şi din înalta societate, așadar mascara se prepara în boudoir, iar pasta folosită pentru machiajul ochilor era făcută din cenușă amestecată cu fructe de soc.

Mascara sau… rimel?

Primul moment important în istoria acesteia n-a avut așa mare legătură cu industria frumuseții, dar a fost esențial în dezvoltarea produselor așa cum le vedem noi astăzi: în 1872 s-a inventat vaselina. 30 de ani mai târziu, chimistul și parfumierul francez Eugène Rimmel a dezvoltat prima formulă non-toxică de mascara, folosind această vaselină și praf de cărbune. Deși produsul avea o consistență instabilă și era ambalat sub formă de pudră presată, care era aplicată cu ajutorul unei periuțe (cake mascara), a reușit să devină extrem de popular în Europa, iar vechimea și popularitatea lui au făcut ca mascara să fie de cele mai multe ori denumită, în limbajul uzual, rimmel. La început, o cutie de cake mascara marca Rimmel costa circa 10 cenți.

Câțiva ani mai târziu, un alt chimist, american de data aceasta, T.L. Williams, a creat un produs asemănător formulei și ambalajului de la Rimmel, special dedicat surorii sale, Mabel (despre care povestea spune că a avut nevoie să-și deseneze genele și sprâncenele arse în bucătărie). T.L. Williams a înființat apoi și propria companie de beauty, Laboratoarele Maybell, și a început să vândă 
mascara prin corespondență, ulterior brandul devenind Maybelline New York.

Evoluția mascarei continuă

În anii 1920 se inventează ondulatorul de gene, instrument folosit și astăzi. Dar apare și Lash Lure, un soi de înălbitor pentru gene și sprâncene, a cărui comercializare a fost interzisă de autoritatea pentru sănătate (CFDA) din America, mai mult de 15 persoane pierzându-și vederea în urma folosirii acestui produs. În același timp, make-up artistul Max Factor inventează o mascara specială pentru actrița Clara Bow, care semăna cu un creion și avea în compoziție și ceară.

În 1938, se impune o nouă schimbare în lumea cosmeticii: apare mascara waterproof; din păcate, ea avea în compoziție terebentină, ceea ce o face periculoasă pentru ochi și piele. În anul 1939 apare primul brevet pentru folosirea unei periuțe și a unui tub pentru mascara, brevet nepus în practică la vremea respectivă din cauza apropierii iminente a războiului.

În anii 1940, Maybelline face reclamă mascarei ca fiind „acel produs care vă va diferenția de restul femeilor”, iar 10 ani mai târziu apar primele gene false. În același timp, Helena Rubinstein atrage tot mai multe actrițe să-i încerce creațiile din domeniul produselor cosmetice, iar mascara este unul dintre cele mai vândute și folosite. Pe marele ecran, Lucille Ball face senzație cu genele sale lungi în I Love Lucy. În 1957, Helena Rubinstein lansează pe piață mascara Mascara-Matic, într-un tub cu periuță încorporată. Un an mai târziu, compania Revlon lansează prima mascara într-un tub cu o periuță spiralată, ca cea pe care o folosim și astăzi.

Anii 1960 marchează apariția mascarei colorate (Revlon pariază pe albastru-verzui, în timp ce Max Factor aduce pe piață albastru, verde, mov). Dar și a trendului de gene-păianjen, machiaj văzut la modelul în vogă al acestor ani, Twiggy (se spune că a fost nevoie de 6 seturi diferite de gene false pentru a obține acel look iconic).

În 1971, Maybelline lansează mascara Great Lash (tubul iconic cu verde și roz), cel mai bine vândut produs până în zilele noastre.

Mascara modernă

Epoca modernă e în continuă mișcare, așadar, era nevoie de un produs care să țină pasul. Tot Maybelline vine cu o propunere — 24-Hour Fresh Lash Mascara, care apărea în reclame alături de fete la orele de aerobic (o altă obsesie a acestei decade). În 1988, lucrurile se întorc la natural — apare prima mascara incoloră, care avea rolul doar de a da volum genelor naturale. Anii trec și mascara nu dă înapoi din preferințele femeilor — apar tot felul de periuțe, culori diverse, promisiuni de waterproof, de produs care nu se strânge, care nu lipește genele șamd. Obsesia pentru gene perfecte nu se stinge, iar în 1999, kitul de frumusețe al lui Marylin Monroe (incluzând un set de gene false) este vândut la licitație pentru un milion de dolari.

Anii 2000 aduc pe covorul roșu o mulțime de gene false (Jennifer Lopez le folosește pe cele de la Shu Uemura din păr de vulpe, în timp ce Madonna le acoperă pe ale ei cu diamante pentru videoclipul piesei Sorry). Profitând de atenția starurilor, companiile cosmetice încep să folosească fețe cunoscute pentru campaniile lor (Sarah Michelle Geller pentru Maybelline, urmată de Kate Moss, apoi Heidi Klum pentru Astor, Eva Longoria, Natalie Portman pentru Dior etc.).

Apar și tot soiul de inovații — periuțe cu două fețe, special pentru a aplica mascara dintr-o singură mișcare (Beauténotions Immaculash 360 Mascara), periuțe 3D printed (Chanel). Dar și prima campanie pentru mascara care are ca imagine o figură masculină — în 2016, Cover-Girls, sub hastagul #LashEquality. Iar anul acesta, make-up artistul Pat McGrath a trimis pe catwalk la Valentino fete cu gene enorme din pene. Ce urmează? Rămâne de văzut. Până atunci, all eyes on mascara, girls!

Text: Alina Aliman

Foto: Getty Images

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *