K-Beauty, ritualul coreean de îngrijire a tenului

Ce se află în spatele conceptului K-Beauty, trendul care a revoluționat îngrijirea pielii

Nu se rezumă doar la măști, tehnici revoluționare de aplicare (cushion) sau serumuri cu extract de melc; reporterul american de origine coreeană Hana Hong ne explică cum stau lucrurile cu K-Beauty, de la problemele minore ale pielii, și până la chirurgia estetică.

„Prima mea experiență K-Beauty nu a avut nicio legătură cu ritualul de îngrijire în zece pași, ci mai degrabă cu cea mai comună dintre problemele pielii: un coș. Era prima de acest gen, și mi-o amintesc în amănunt, datorită unui enoriaș al bisericii noastre coreene, care l-a arătat cu degetul în fața întregii congregații , insistând asupra faptului că e o rușine ca tenul unei femei să prezinte așa o „murdărie”.

În majoritatea comunităților, acest comportament ar fi considerat inacceptabil, dar pentru mine și majoritatea femeilor coreene, genul acesta de incidente au fost – și sunt încă – o normalitate.

Pe măsură ce am crescut, comunitatea coreeană din Maryland din care făceam parte făcuse o fixație pentru aspectul exterior al femeilor, subiectul fiind abordat extrem de direct, ba chiar cu brutalitate. Referiri de genul „fata cu nasul turtit” sau „tipa cu față umflată” puteau fi auzite frecvent, însoțite de aluzii ce țin de chirurgia estetică. Iată de ce, în timp ce consider încă ramura K-Beauty un rai al îngrijirii pielii, pentru mine are și o altă însemnătate: manifestarea unor standarde de neatins și o cultură obsedată de perfecțiunea fizică.

Recent, femeile au făcut un pas înainte, viralizat sub hashtagul #EscapeThe Corset (Scapă din strânsoare). Mii de femei coreene postează fotografii cu produse de machiaj distruse, păr ciopârțit și protestează împotriva chirurgiei estetice. Este un act de rebeliune împotriva presiunilor intense pe care femeile coreene le îndură, și un apel la conștientizare adresat celor care folosesc produse de inspirație coreeană. Industria are și o parte întunecată.

Apel la realitate

Timp de secole, tenul palid a constituit scopul suprem în Coreea (un prieten de familie mi-a spus cândva cât sunt de „norocoasă” că nu am moștenit tenul mai închis de la tatăl meu), motiv pentru care există numeroase produse de albire și iluminare a tenului care chiar evidențiază cuvântul „alb” sau „albire” pe etichete. Sigur, nu-i nimic în neregulă cu iluminarea pielii pentru un aspect mai radios, dar să-l albești pentru că așa vrea societatea? Asta nu poate fi în regulă.

„Ten de sticlă” este o altă sintagmă problematică, specifică K-Beauty. Adică să arăți în realitate ca și cum ai fi de plastic sau Photoshopată. Pielea este lipsită de pori vizibili și netedă, având o nuanță aproape incoloră, lucru total nerealist și anormal, total nebunesc. Adevărul e că și dacă aplici o mie de serumuri magice, pielea ta nu are cum să arate așa de la natură.

Presiunea chirurgiei plastice

Coreea de Sud este Mecca operațiilor estetice. Un sondaj Gallup a scos la iveală faptul că 1din 3 femei coreene cu vârsta între 19-29 ani a făcut cunoștință cu bisturiul. Iar reconstrucția facială, cea mai comună fiind chirurgia pleoapei duble, un „cadou” popular printre absolvenții de liceu. Când spun asta prietenilor mei americani, se arată șocați, dar e ceva normal în Coreea, unde formularele de recrutare includ un portret, pe lângă CV, iar industria de divertisment forțează artiștii să treacă prin transformări fizice majore.

Prietena mea Amber (21 ani) provine dintr-o familie Coreeano-Americană. Pe când era adolescentă, a trecut prin două operații de reconstrucție a urechilor și este abonată la proceduri de umplere a buzelor de trei ani. „Chirurgia plastică mi-a fost sugerată de către mătușile mele pe când aveam șase ani,” spune ea. „Pentru ele, frumusețea fizică este cea care garantează succesul în viață.”

Nu e totul negativ, totuși

Sunt conștientă că abordarea culturii mele în ceea ce privește frumusețea nu se poate schimba peste noapte. A definit femeile pe baza trăsăturilor lor fizice timp de sute de ani. Dar cred cu tărie că brandurile de produse K-Beauty – în special cele disponibile în SUA – au responsabilitatea de a promova diversitatea și auto-acceptarea. Și unele dintre ele chiar o fac. Erborian, brandul cel mai bine vândut în Sephora evită termeni precum „glass skin”. Glow Recipe folosește cuvinte precum„ iluminare” în loc de „albire”. Iar Amorepacific postează pe Insta modele neretușate și femei normale.

Aceste schimbări – alături de îndemnul #EscapeThe Corset – mă fac mai optimistă în ceea ce privește viitorul K-Beauty. Femeile coreene trebuie să știe că sunt mai mult decât înfățișarea lor și că frumusețea adevărată vine din îngrijire, nu din auto-critică”.

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.