K-Beauty, ritualul coreean de îngrijire

By  | 

Fenomentul „K-beauty” nu se rezumă doar la măști, tehnici revoluționare de aplicare (cushion) sau serumuri cu extract de melc.

Reporterul american de origine coreeană Hana Hong ne explică cum stau lucrurile de fapt cu acest curent cosmetico-social— de la problemele minore ale pielii și până la chirurgia estetică: „Prima mea experiență K-Beauty nu a avut nicio legătură cu ritualul de îngrijire în zece pași, ci mai degrabă cu cea mai comună dintre problemele pielii: un coș. Era primul meu coș și-mi amintesc în amănunt  momentul grație unui enoriaș al bisericii noastre coreene, care l-a arătat cu degetul în fața întregii congregații, insistând asupra faptului că e o rușine ca tenul unei femei să prezinte așa o „murdărie”. În majoritatea comunităților acest comportament ar fi considerat inacceptabil, dar pentru mine și majoritatea femeilor coreene genul acesta de incidente au fost și încă reprezintă o normalitate. Pe măsură ce am crescut, comunitatea coreeană din Maryland din care făceam parte a dezvoltat o fixație tot mai acută pentru aspectul exterior al femeilor, subiectul fiind abordat extrem de direct, ba chiar cu brutalitate. Referiri de genul „fata cu nasul turtit” sau „tipa cu față umflată” puteau fi auzite frecvent, însoțite de aluzii ce țin de chirurgia estetică. Iată de ce, în timp ce consider încă ramura K-Beauty un rai al îngrijirii pielii, pentru mine are și o altă însemnătate: manifestarea unor standarde de neatins și o cultură obsedată de perfecțiunea fizică. Recent, femeile au făcut un pas înainte, viralizat sub hastagul #EscapeTheCorset (Scapă din strânsoare). Mii de femei coreene postează fotografii cu produse de machiaj distruse, păr ciopârțit și protestează împotriva chirurgiei estetice. Este un act de rebeliune împotriva presiunilor intense pe care femeile coreene le îndură, și un apel la conștientizare adresat celor care folosesc produse de inspirație coreeană. Fiindcă industria K-Beauty are și o parte întunecată.

Apel la realitate

Timp de secole, tenul palid a constituit scopul suprem în Coreea (un prieten de familie mi-a spus cândva cât sunt de „norocoasă” că nu am moștenit tenul mai închis de la tatăl meu), motiv pentru care există numeroase produse de albire și iluminare a tenului care chiar evidențiază cuvântul „alb” sau „albire” pe etichete. Sigur, nu-i nimic în neregulă cu iluminarea pielii pentru un aspect mai radios, dar să-l albești pentru că așa vrea societatea? Asta nu poate fi în regulă. „Ten de sticlă” este o altă sintagmă problematică, specifică K-Beauty. Adică să arăți în realitate ca și cum ai fi de plastic sau Photoshop-ată. Pielea este lipsită de pori vizibili și netedă, având o nuanță aproape incoloră, lucru total nerealist și anormal, total nebunesc. Adevărul este că și dacă aplici o mie de serumuri magice, pielea ta nu are cum să arate așa de la natură.

K-beauty ingrijire coreeana

Presiunea chirurgiei plastice

Coreea de Sud este un fel de Mecca a operațiilor estetice. Un sondaj Gallup a scos la iveală faptul că 1 din 3 femei coreene cu vârsta între 19-29 ani a făcut cunoștință cu bisturiul. Iar reconstrucția facială, cea mai comună fiind chirurgia pleoapei duble, un „cadou” popular printre absolvenții de liceu. Când spun asta prietenilor mei americani, se arată șocați, dar este ceva normal în Coreea, unde formularele de recrutare includ un portret, pe lângă CV, iar industria de divertisment forțează artiștii să treacă prin transformări fizice majore. Prietena mea, Amber (21 ani), provine dintr-o familie Coreeano-Americană. Pe când era adolescentă, a trecut prin două operații de reconstrucție a urechilor și este abonată la proceduri de umplere a buzelor de trei ani. „Chirurgia plastică mi-a fost sugerată de către mătușile mele pe când aveam șase ani,” spune ea. „Pentru ele, frumusețea fizică este cea care garantează succesul în viață.”

Nu e totul negativ, totuși

Sunt conștientă că abordarea culturii mele în ceea ce privește frumusețea nu se poate schimba peste noapte. A definit femeile pe baza trăsăturilor lor fizice timp de sute de ani. Dar cred cu tărie că brandurile de produse K-Beauty – în special cele disponibile în SUA – au responsabilitatea de a promova diversitatea și auto-acceptarea. Și unele dintre ele chiar o fac. Erborian, brandul cel mai bine vândut în Sephora evită termeni precum „glass skin”. Glow Recipe folosește cuvinte precum„ iluminare” în loc de „albire”. Iar Amorepacific postează pe Instagam modele neretușate și femei obișnuite. Aceste schimbări – alături de îndemnul #EscapeTheCorset – mă fac mai optimistă în ceea ce privește viitorul K-Beauty. Femeile coreene trebuie să știe că sunt mai mult decât înfățișarea lor și că frumusețea adevărată vine din îngrijire, nu din auto-critică.

RITUAL K-Beauty

Un lucru e sigur: preocuparea coreenilor pentru frumusețe a dar naștere unor produse cu adevărat revoluționare de îngrijire. Încearcă-le și tu…

Erborian Pink Perfect Skin, 165 lei; Dr.Jart+ Tiger Grass Color Correcting Treatment, 188 lei; Caolion Hot&Cool Pore Foam Cleanser Duo, 112 lei; OOZOO Face in Shot Mask Illumination, 47 lei; Belif Moisturizing Eye Bomb, 165 lei; SNP Animal Panda Mask, 19 lei; Skinfood Bitter Green Clay Soothing Mask, 119 lei.

 

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *