Istoria lacului de unghii

By  | 

Economiștii spun că, în fiecare perioadă de criză, vânzarea de rujuri 
a crescut exponențial, pentru că femeile au vrut să se răsfețe cumva, chiar dacă au cumpărat cel mai accesibil item din categoria „de lux”. Cu pandemia aceasta (și cu măștile pe față) noi suntem siguri 
că locul rujului a fost luat de sticluța cu lac de unghii. Și că manichiura mereu făcută n-a lipsit din arsenalul femeilor contemporane. 
Cum n-au lipsit, de altfel, nici în China sau Egiptul antic. 


Cifrele actuale arată că… peste 450 de mii de sticluțe de lac de unghii se vând în fiecare zi la nivel mondial. Iar piața lacurilor de unghii este estimată ca valoare undeva la circa 15,55 miliarde de dolari până în 2024, arată statisticile mondiale. Însă fascinația pentru unghiile pictate a început cu mii de ani în urmă.

Istoria de mii de ani a lacului de unghii începe în China

Cam prin anul 3.000 înaintea erei noastre, ca să fim cât de cât exacți. Ingredientele folosite atunci includeau ceară de albine, albuș de ou, gelatină și vopseluri vegetale, ba chiar și particule de aur sau argint. Nu existau multe opțiuni de culoare: roşu şi roz, pigmenți extrași din petalele trandafirilor sau ale orhideelor. În Egiptul Antic, în aceeași perioadă, culoarea lacului de unghii simboliza rangul social (și se asorta, evident, cu nuanța aleasă pentru pictarea buzelor): nude & culori deschise pentru cei din pătura de jos a societății, roșu-aprins sau negru pentru nobilime.

Se spune că și Cleopatra era o pasionată a unghiilor vopsite — fiecare deget era înmuiat în poțiunea cu henna, iar unghia era astfel acoperită parțial de culoare, nuanța acesteia continuându-se apoi cu desene complicate și pline de simboluri pe mâini și pe brațe. Urmele lacului de unghii se pierd după Imperiul Roman, însă sticluțele magice reapar în Franța în epoca renascentistă, devenind, după 
secolul 18, o practică obișnuită ca doamnele de la curțile regale să-și înfrumusețeze ținuta cu o culoare deosebită pentru unghii.

Nitroceluloza face lacul
 să strălucească

Dacă în secolul 19 practica manichiurii colorate se extinde în Franța, Anglia, Italia și Statele Unite, popularitatea produsului capătă noi valențe odată cu primele saloane de manichiură. Chiar dacă serviciile profesioniste de manichiură sunt datate undeva în jurul anilor 1920-1930, primul salon a fost deschis de Mary E. Cobb în 1878, cu numele Mrs. Pray’s Manicure. Apariția primelor produse profesionale pentru manichiură marchează o altă etapă importantă în dezvoltarea produsului. Astfel, în 1911, Cutex lansează un produs menit să înmoaie cuticulele, dar și trei nuanțe de lac roșu, o sticluță costând la acea vreme 35 de cenți. În 1920, make-up artistul Michelle Menard, angajată de frații Charles și Martin Revson, împreună cu chimistul Charles Lachman, reușește să pună la punct o formulă care să facă lacul de unghii să sclipească la fel ca vopseaua nouă de pe caroseria unei mașini (până atunci, luciul era dat de lustruirea cu piele de căprioară sau cu bucăți de material a lacului dat pe unghie).

Nitroceluloza dizolvată într-un solvent similar celui utilizat pentru mașini (cu o concentrație mai mică însă) se dovedește a fi mișcarea câștigătoare și, în 1932, primul lac de unghii purtând marca Revlon apare pe piață. Succesul este imediat, mai ales în rândul vedetelor de la Hollywood: unghiile roșii ca focul sunt adoptate rapid de toate actrițele vremii (Rita Hayworth e doar un exemplu). Pe piață apar însă și nuanțe de, albastru, verde, alb sidefat sau 
auriu. O contribuţie au avut-o şi revistele de modă, care au popula-rizat ideea că pentru fiecare activitate trebuie purtată o anumită nuanţă 
de lac de unghii.

O invenție extraordinară 
în domeniu a fost făcută
 de un dentist

Frederick Slack, care, în 1957 și-a rupt o unghie și a „reparat-o” cu folie de aluminiu și substanță acrilică dentară. Observând că improvizația sa ține și că, mai mult decât atât, arată extrem de realistic, dentistul a deschis o nouă afacere: așa au apărut, pentru prima dată, unghiile acrilice. În anii 1960 apare și lacul de unghii incolor, potrivit cu rujurile nude la modă în acei ani (după 1990 ideea de „asortare” dispare, și companiile aruncă pe piață culori din ce în ce mai fanteziste, de la negru și albastru la cele cu sclipici și paiete). Notăm aici și prima intrare pe piața lacurilor de unghii a unui brand fashion: Dior.

Anii 1970 aduc cu ei o
 altă invenție în domeniul manichiurii

Jeff Pink, un make-up artist american și fondatorul companiei Orly, inventează, în 1976, așa-numita „the French manicure” — una dintre cele mai populare manichiuri văzute și utilizate vreodată. Acest tip de unghii apare prima dată pe catwalkurile de la Paris, dar devine în scurt timp un fenomen mondial, iar vedetele de la Hollywood, precum Goldie Hawn, Mia Farrow sau Farrah Fawcett, impun moda unui aspect „French” cât mai natural. Zece ani mai târziu, roșul își reintră în drepturi, dar apar și nuanțele neon (potrivite cu epoca disco — să ne-o amintim pe Madonna), și o nouă companie care produce lacuri de unghii devine preferata publicului — Essie. Acești ani marchează, de altfel, și apariția primului „endorsment” în domeniu, Joan Rivers menționând într-un interviu că alegerea ei este Essie Jelly Apple. La această oră, brandul Essie vinde 311 nuanțe diferite de lacuri de unghii în întreaga lume, inclusiv la automate în aeroporturi.

Anii 1990 par să fie dominați de o singură culoare

Este vorba despre faimoasa Rouge Noir/Vamp de la Chanel; nuanţă ce părea a fi un tribut adus reginei Nefertiti. În 1994, Uma Thurman poartă un lac de unghii în această nuanță în filmul cult Pulp Fiction — lacul imitând atunci, pe unghii, sângele uscat — iar nuanța este încă un bestseller al casei Chanel la nivel mondial. Anii 2000 aduc după ei diversificarea nuanțelor de lacuri de unghii, apariția unor formule tot mai ușor de aplicat și de uscat, dar și moda machichurilor spectaculoase, cu modele cu pene, pietre prețioase, bijuterii aplicate 
(să ne amintim de Missy Elliott și Lil’ Kim sau de unghiile cu folie aurie purtate de Beyoncé) sau chiar stickere (lansate de compania Sally Hensen). În curând, fiecare nail artist devine un star în sine, cu milioane de followeri pe Instagram sau Pinterest, în timp ce comercializarea și aplicarea lacului de unghii se transformă treptat într-o adevărată industrie care valorează acum miliarde de dolari.

Chestii interesante și inedite despre lacul de unghii

Modelul unghiilor a variat, pe parcursul anilor, de la unghii foarte ascuțite la forma de migdală sau la cele tăiate foarte scurt și pătrat, iar unghiile false și extrem de lungi au ajuns să fie asociate în ultimii ani cu aparițiile vulgare. Alături de creionul dermatograf, lacul de unghii reprezintă un al doilea element preluat de bărbați: am văzut unghii albastre și negre la Johnny Deep, Steven Tyler (Aerosmith) sau Marc Jacobs, iar David Beckham și prințul William se regăsesc printre cei care au apărut în public cu unghiile lăcuite.

Cel mai scump lac de unghii din lume costă 250.000 de dolari (oh, da, nici eu nu credeam așa ceva) și culoarea lui, pe nume Black Diamond King, este obținută din diamante negre de 267 de carate. În sfârșit, alte lucruri la care sunt sigură că nu te-ai fi gândit până acum: în unele compoziții de lacuri de unghii regăsim extract de usturoi sau castraveți, sticluțele deschise de lac rezistă până la doi ani de zile și o picătură de lac te poate salva din situații clasice, cum ar fi o să oprești un fir dintr-o pereche de dresuri rupte.

Text: Alina Aliman

Foto: Getty Images, Imax Tree

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *