Istoria fondului de ten, o invenție cosmetică de bază

Există acum în zeci de nuanțe, cu ingrediente care de care mai SF și într-o multitudine de forme: creme, stickuri, loțiuni, pudre aerate, texturi solide. De la amestecul de pulberi folosit pentru măștile de teatru și până la cel mai iubit și mai indispensabil produs cosmetic de pe planetă — și aici vorbim, desigur, despre fondul de ten —, schimbările au fost uluitoare. Nu-i de mirare că numărul tutorialelor de pe YouTube cu titlul „Cum să aplic fondul de ten” depășește ordinul miilor. Iată, mai jos, istoria fondului de ten, în câteva momente de referință… de bază.

De la pudre cu arsenic 
la machiaje teatrale

Acoperirea feței cu un produs cosmetic colorat nu este o invenție din istoria apropiată. Vopsirea feței era practicată și de vechii egipteni, de asiatici (unde pudra de orez era de bază) dar și în societățile romană sau greacă. Un ten mai deschis la culoare însemna, prin lipsa bronzului, apartenența la o clasă socială mai înaltă — așadar, în numele frumuseții și nobleții, zeci de femei s-au intoxicat de-a lungul secolelor cu amestecuri de grăsime animală cu colorant din plante și pulberi ce albeau tenul, pe bază de arsenic sau plumb. În timpul epocii elizabetane, dar și la curtea regelui Ludovic al XV-lea, fețele albite și pictate erau la mare trecere, astfel încât apa cu amestec de pulbere de plumb, oțetul și albușul de ou, jucau rolul de ingrediente esențiale în machiajul vremii. La începutul secolului 19, regina Victoria impune o modă ceva mai naturală în makeup, astfel încât doar actorii sau femeile ușoare sunt cei care mai păstrează tehnica acoperirii feței cu machiaj consistent. Spre sfârșitul anilor 1800, Carl Baudin, de la teatrul din Leipzig, este cel care produce formula cea mai apropiată de fondul de ten de astăzi, „greaspaint”, o cremă cu pigment menită să acopere diferențele dintre pielea naturală și marginea perucilor purtate de de actori.

Primul fond de ten 
modern a fost imaginat…

… de compania Max Factor, tot pentru uzul în cinema, odată cu apariția filmelor Tehnicolor, pe la începutul anilor 1900. Era, de fapt, o textură bazată pe grăsime de animale și pigment. În 1935 tot chimiștii de la Max Factor sunt cei care inventează o formulă între fond de ten și pudră, cu numele de Pan-Cake, care folosea pudra de talc ca bază de pornire și dădea o strălucire naturală fețelor actorilor. Cu o structură mai solidă, spongioasă, formula are un succes masiv în rândul vedetelor vremii și devine rapid disponibilă și maselor. Este atât de apreciată încât se estimează că, până în 1940, circa una din trei femei din America folosea Pan-Cake. Această formulă de fond de ten mai există și astăzi.

Model în cabina de probă, retușându-și tenul cu o pudră, cca. 1940.

Fondul de ten pe post
 de ciorapi…

… a apărut în anii 30-40, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, atunci când ciorapii fini se găseau cu greu, astfel încât femeile recurgeau la îndrăznețe artificii stilistice — fond de ten pe post de nailon și dunga din spate trasată direct pe piele cu dermatograful. După război, apar și primele formule mai lichide ale fondului de ten, cu compoziție bazată pe apă și emulsificatori.

istoria fondului de ten
Ritual de make-up cu actrița Marilyn Monroe, 1948.

O jumătate de secol
 mai târziu…

… fondul de ten este produs de mai multe companii cosmetice. Încep să apară nuanțe diferite, texturi inedite și modalități de aplicare diverse (stick, burete, pensulă specială, aerograf). Dar și moda de a purta fondul de ten se modifică: în anii 1960 fața se acoperea complet, dând posesoarei o imagine de păpușă (fondul de ten avea în compoziție un ulei mineral sau un emolient tip lanolină sau ceară de albine), în timp ce în anii ’70 fondul de ten avea o consistență grea, cremoasă. Tot atunci încep să apară primele fonduri de ten destinate femeilor de culoare. În anii 1990 nuanțele revin către natural și cât mai aproape de tonul pielii.

Anii 2000 în istoria fondului de ten…

… aduc mai multe nuanțe disponibile în paleta tuturor brandurilor de fond de ten. În 2008, specialiștii L’Oréal reușesc să producă mai mulți pigmenți diferiți și, astfel, în gama L’Oréal Paris True Match se găsesc nuanțe potrivite tuturor tipurilor de tonuri și subtonuri ale pielii. În 2012, Sephora și institutul Pantone lansează Pantone Color IQ — un program care fotografia practic pielea clientelor și le oferea un corespondent al fondului de ten potrivit pentru pielea acestora.

În 2017 piața cosmeticelor este luată cu asalt de lansarea Fenty Beauty, starul Rihanna schimbând regulile jocului cu ale sale 40 de nuanțe de fond de ten. În nici un an de zile, brandul cântăreței a ajuns la vânzări de peste 100 de milioane de dolari, ba chiar și revista Times a in-clus această linie în topul celor 25 de descoperiri importante ale anului. Anul 2018 e marcat de hastagul #NotMyNude, tot mai multe femei subliniind faptul că cele câteva nuanțe de fond de ten nu erau „nude” pentru orice culoare de ten. Huda Beauty a lansat #FauxFilter Foundation cu 30 de nuanțe diferite și, doi ani mai târziu, Uoma Beauty lansează o gamă cu nu mai puțin de 51(!) de nuanțe de fond de ten. Trendul devine general și, astfel, găsim 36 de nuanțe diferite în fondul de ten Dior Forever, 24 de tonuri diferite la Luminous Silk Foundation by Giorgio Armani, ba chiar și celebra casă Christian Louboutin lansează, în acord cu cele șapte nuanțe de pantofi nude cu talpă roșie, șapte nuanțe diferite de fond de ten „nude”. Aceasta este epoca în care apar și cele mai multe derivate ale clasicului fond de ten: compact, sub formă de pudră, de stick, BB Cream, CC Cream etc. În plus, majoritatea formulelor de fond de ten au SPF inclus (de la 15 minimum la chiar 30 sau 50+).

Viitorul sună… individual

Fondul de ten nu mai este doar un simplu element de make-up care stă la baza apariției noastre zilnice. În compoziția cremelor, stick-urilor sau fluidului cu nuanțe tot mai versatile se găsesc ingrediente ca acidul hialuronic, vitaminele C și E, diverși antioxidanți, nano-particule etc. Spre exemplu, La Mer a adăugat ingredientelor din burețelul formulei Skin Caviar Essence-in-Foundation SPF 25 apă de caviar. Apar formule naturale, organice, vegane, și chiar formule custom-made.

Deja unele branduri ca Lancôme și BareMinerals propun servicii de mixare a fondului de ten „tailored” (Le Teint Particulier și Made-2-Fit), folosind pentru acest proces descoperirile tehnologiei (scanări ale feței, compuși inovatori). Mai mult decât atât, la început de 2021, în plină pandemie, Vichy a lansat un filtru AR — Foundation Match by Vichy — care ajută clientele să aleagă nuanța potrivită de fond de ten din siguranța propriei case.

Ce va urma în industria de beauty, și mai ales în viitorul fondului de ten? Cu siguranță vom avea nevoie de o formulă care să nu ne coloreze masca pe interior, dar care nici să nu încarce excesiv fața.

Makeup artiștii vedetelor spun că formulele de creme hidratante, cu un strop de culoare, de tipul BB Cream-urilor, își vor face din nou apariția în forță pe rafturi, la fel ca și formulele de fond de ten extrem de fluide, cu un strop de iluminator. Pentru inspirație, căutați look-urile din prezentările de primăvară/vară 2021 ale brandurilor Jacquemus, Balmain, Valentino, Louis Vuitton sau Philosophy di Lorenzo Serafani.

Material realizat de Alina Aliman
Foto: Getty Images

Citește și Beauty-tendințele sezonului în machiaj și coafură.

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.