De ce am părul uscat și deteriorat?

By  | 

Când ai părul uscat, aspru și predispus la rupere, mai există vreo șansă înainte de a-l tăia?

Părul uscat este o problemă destul de comună, cu care se pot confrunta chiar și persoanele cu păr gras la rădăcină. În esență, deshidratarea apare atunci când părul nu obține sau nu reține suficientă umiditate, și stratul exterior se descompune. Cauzele sunt multiple, dar soluțiile sunt în general aceleași…

Cauze și efecte

Există o varietate de factori pot conduce la uscarea părului, de la clima zonei în care trăim (persoanele care trăiesc într-un climat uscat și cald au părul mai uscat decât cele care trăiesc în condiții de umiditate) sau în funcție de condițiile de mediu schimbătoare – atunci când mergi la mare și petreci mult timp la soare sau în bătaia vântului, înoți în piscina clorinată sau în marea sărată. Și obiceiurile de îngrijire a părului, dar mai ales modul în care îți „exploatezi” părul pot favoriza uscarea. Spălarea excesivă deposedează scalpul de uleiurile naturale protectoare, iar dacă folosești șampoane dure sau produse de coafat foarte des, echilibrul de hidratare este destabilizat. Uscarea părului cu foehnul după fiecare spălare și folosirea aparatelor de coafat la temperaturi înalte distruge cuticula și usucă părul. Nu în ultimul rând, tratarea chimică a părului – decolorare, vopsire – are un efect puternic deshidratant. De aceea, ca primă soluție de remediere a condiției părului uscat este reevaluarea și corectarea tuturor acestor cauze.

Părul uscat poate fi însă și rezultatul unei probleme de sănătate, care afectează indirect capacitatea părului de a reține umiditate. Anorexia nervoasă (tulburare alimentară care poate duce la malnutriție) poate avea ca efect părul uscat. De asemenea, unele tulburări tiroidiene pot afecta nivelul de calciu din sânge, un nutrient cheie pentru părul sănătos, în vreme ce nivelul scăzut de hormoni tiroidieni poate fi semnalat timpuriu prin uscarea și fragilizarea părului. Părul uscat apare și atunci când organismul duce lipsă de cupru (Sindromul Menkes).

Alimentație adecvată

Starea părului este semnalul exterior al sănătății interioare. Celulele care alcătuiesc fiecare fir de păr necesită un aport regulat și echilibrat de nutrienți:  proteine de calitate, vitamine și minerale din alimente, dar și suplimente alimentare. Părul conține proteină, deci are nevoie de un plus de proteine pentru a fi sănătos: puiul, curcanul, peștele, produsele lactate și ouăle ca surse excelente, precum și sursele vegetariene (leguminoasele și nucile). Produsele de origine animală precum carnea roșie, ficatul de pui și peștele, conțin fier, indispensabil părului, iar sursele non-animale de fier includ lintea, spanacul și alte legume cu frunze verzi, precum broccoli, kale sau salate. Nu uita însă că Vitamina C ajută la absorbția fierului, deci adaugă în dieta ta afine, broccoli, kiwi, citrice, papaya, căpșuni și cartofi dulci. Lista continuă cu vitamina A (legume de culoare portocalie / galbenă, bogate în beta-caroten), vitamina E (nuci și alte oleaginoase), zinc și seleniu (cereale integrale), precum și acizi grași Omega3 (pește și fructe de mare), dar și biotină (ficat, gălbenuș, făină de soia).

Ritual hidratant

Balsamul și masca pentru păr nu sunt (sau nu ar trebuie să fie) opționale, iar în cazul părului uscat, acestea sunt vitale. Atenție atunci când le alegi, și acestea pot conține ingrediente dure pentru păr, făcând mai mult rău decât bine. De asemenea, nu ignora nici alte soluții de hidratare a părului, precum uleiul de păr, aplică pe șuvițele încă umede (abține-te să te usuci cu aer cald, dacă nu vrei să-ți prăjești părul), spray-urile leave-in sau, mai nou, gelul hidratant.

 

 

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *