Chiar poți recicla ambalajele produselor cosmetice?

Industria de beauty se implică tot mai activ în reducerea poluării cauzate de ambalaje ce rezultă în urma consumului de produse cosmetice, propunând variante reciclabile. Ce și cum poți recicla și care sunt cele mai interesante inițiative ale creatorilor de beauty în acest sens, am investigat în materialul de mai jos.

Tu cum procedezi atunci când un produs cosmetic se termină? În arunci pur și simplu la coș sau ții cont de posibilitățile de reciclare a recipientelor și cutiilor, colectându-le separat? Știai că le poți returna în spații special amenajate de marii retaileri (și nu numai)? „Ambalajul unui produs de beauty este adesea compus dintr-o varietate de materiale”, explică Stephen Clarke, șeful departamentului de comunicare al TerraCycle Europe. „Spre exemplu, avem o cutie de carton, sticla folosită pentru oglinzi, inserții de hârtie, spumă din plastic expandat și multe altele — deseori, toate aceste materiale se regăsesc în ambalajul unui singur produs, iar acest lucru face ca reciclarea corectă să fie incredibil de dificilă.”



Consumul este enorm și în creștere

Aproximativ 120 de miliarde de unități de ambalaje au fost produse numai la nivelul anului 2018 de către industria cosmetică globală, arată Zero Waste Europe și Loop Europe. Dintre acestea, foarte puține articole de deșeuri din plastic rezultate din îngrijire și igienă ajung să fie reciclate. 8 milioane de tone de plastic ajung în oceanele lumii, având un impact negativ asupra ecosistemului marin. Mare parte din plastic provine din țările în curs de dezvoltare, fără infrastructură de reciclare, dar rezultă un grad uriaș de poluare și din zonele considerate civilizate.

Îți place COSMO și vrei să fii la curent cu ce scriem lună de lună?
Abonează-te chiar acum la revista COSMOPOLITAN!

„Produsele de unică folosință sunt responsabile pentru 30-40% dintre deșeuri”, arată Clarke, iar un alt aspect îngrijorător îl reprezintă și conținutul neconsumat din recipientele aruncate (uneori, imposibil de golit în totalitate). Uleiul de palmier, regăsit frecvent în produsele cosmetice ca emolient sau spumant, este asociat cu creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră, alături de alți compuși comuni în formulele de îngrijire.

Fără soluții adecvate de reciclare și recuperare – dar și prin prisma iresponsabilității majorității consumatorilor — o cantitate imensă de ambalaje de produse cosmetice ajung frecvent în depozitele de deșeuri, arse, îngropate sau pur și simplu aruncate la întâmplare, pe terenuri libere sau albiile râurilor, de unde se îndreaptă spre oceane și căi navigabile, agravând poluarea mediului.

Până la urmă, cum se reciclează corect?

Ambalarea responsabilă a produselor cosmetice este încă la început de drum, deși sunt branduri care au ales această cale cu mulți ani în urmă. Rândurile lor se îngroașă pe zi ce trece, dar o majoritate covârșitoare a produselor cosmetice sunt încă vândute în ambalaje care, aruncate la întâmplare, pot dăuna mediului. Și există câteva precizări în ceea ce privește reciclarea lor. De exemplu, în cazul celofanului – considerat de multe dintre noi „plastic”, acesta nu poate fi reciclat și ar trebui aruncat în coșul normal, nu alături de hârtie și plastic. Recipientele din plastic și sticlă ar trebui complet golite și curățate bine (nu în chiuvetă, ci în pubela cu resturi menajere) înainte de a fi aruncate în coșul reciclabil, iar dacă acestea sunt dotate cu pompe și atomizoare, acestea vor fi aruncate separat, nefiind reciclabile (dacă nu cumva se specifică altfel). Spray-urile cu aerosoli, în schimb, pot fi reciclate în majoritatea schemelor de colectare, totul e să te asiguri că au fost complet golite înainte de a le recicla. De asemenea, există câteva branduri care își colectează propriile recipiente sau le pot reumple la cerere.

Marile provocări ale reciclării în beauty

Reciclarea carcaselor provenite din machiaj reprezintă o mare provocare, fie că e vorba despre rujuri, mascara sau palete de farduri, deoarece componența lor este prea complexă. Pot fi aruncate în coșul nereciclabil, alături de sticlele cu lac de unghii. Dischetele de bumbac și măștile preimpregnate sunt la fel de dăunătoare pentru mediu precum șervețelele demachiante/umede, dacă nu sunt corect colectate — însă vestea bună e că acestea pot fi reciclate împreună cu resturile alimentare, deci le poți arunca direct în pubela din bucătărie.

Din fericire, tot mai multe programe de reciclare sunt finanțate de brandurile de cosmetice pentru a stimula colectarea separată a recipientelor cosmetice în puncte special amenajate, spre a le recicla ulterior. O astfel de inițiativă este programul Good For Recycling desfășurat la Sephora, care colectează în magazinele sale – chiar dacă sunt achiziționate din altă parte —  sticlele de parfum și recipientele de sticlă ale produselor de îngrijire a pielii (care sunt apoi reciclate și transformate în noi ambalaje), dar și cele din plastic. În același timp, ambalajele complexe (care implică componente diferite) și nereciclabile sunt colectate pentru a fi transformate in energie.

Dar ce facem cu gadgeturile de beauty pe care nu le mai folosim?

Dacă acestea sunt funcționale, aparatele de coafat și îngrijire alimentate electric sau cu baterii – încadrate în categoria deșeuri electrice, electronice și electrocasnice mici — pot fi donate către organizații caritabile, care le recondiționează și le oferă ulterior unor categorii sociale defavorizate. În cazul aparatelor defecte sau deteriorate, multe dintre acestea pot fi predate în marile magazine de electrocasnice (bateriile trebuie îndepărtate și colectate separat), în vreme ce altele pot fi preluate gratuit de firme specializate, care pot oferi în schimb vouchere de cumpărături. După predare, aparatele de acest tip sunt încărcate și transportate în condiții de siguranță către operatorii de reciclare — vor fi tratate, prelucrate prin dezmembrare sau tăiere și prin sustragerea substanţelor nocive, pentru ca, la final, să se obțină materii prime secundare pentru producţia altor bunuri.

ambalaje reciclabile

Inițiative responsabile și ambalaje cosmetice reciclabile

Cele mai noi mișcări de pe piață arată că industria de beauty este tot mai preocupată să-și reducă aportul la poluare.

Maria Nila

Un nou pas către un mediu mai sănătos l-a făcut și Maria Nila, odată cu lansarea unei noi game vegane de îngrijire a părului în 3 pași – Eco Therapy Revive, formule îmbogățite cu proteine botanice, prima gamă lichidă de la Maria Nila care are o formulă complet naturală și organică, certificată ECOCERT. Ambalajele sunt fabricate din plastic reciclat 100% din deșeurile oceanice.

Maria Nila ambalaj recicalbil
Maria Nila Revive Shampoo, 129 lei.

Iehana Cosmetics

Brandul organic 100% românesc s-a născut din dragostea față de natură și mediul înconjurător, poziționându-se ferm împotriva testării produselor pe animale. Formulele fără parabeni, silicon sau coloranți sintetici sunt în conformitate cu reglementările europene  ECOCERT,  îmbuteliate în recipiente din sticlă violet, Miron, menită să păstreze ingredientele cât mai proaspete, în timp ce cutiile și sticlele sunt ambalaje reciclabile, fabricate din material 100% reutilizabil.

Iehana ambalaj reciclabil
Iehana Narumi Oil, 132 lei.

The Body Shop

Brandul desfășoară numeroase inițiative, atât în direcția protejării mediului, cât și în materie de comerț echitabil și alimentarea magazinelor sale cu energie regenerabilă, fără emisii de carbon. De asemenea, The Body Shop declară că, în proporție de peste 70%, aceste ambalaje ale produselor sale nu conțin combustibili fosili și sunt în totalitate reciclabile, garantând totodată folosirea de resurse regenerabile în formulele cosmetice. În acest an, la aniversarea a 40 de ani de la înființare, The Body Shop relansează gama White Musk, în recipiente ce pot fi reumplute.

KEVIN.MURPHY

Brandul vedetă în îngrijirea părului utilizează micro-culturi, practici ecologice de cultivare sau tehnici ecologice de recoltare în producția formulelor sale, create fără sulfați și parabeni, cu certificat Cruelty Free emis de PETA. Produsele lor sunt vândute în  ambalaje reciclabile sau biodegradabile și, de asemenea, folosesc ingrediente naturale din surse durabile și regenerabile, recoltate utilizând metode care nu dăunează mediului. În plus, brandul australian este implicat activ și în programul de luptă împotriva schimbărilor climatice, direcționând 20% din vânzările de produse care conțin aerosoli către proiectul CLIMATE REALITY, pentru a susține efortul de diminuare a amprentei de carbon la nivel internațional. 

Kevin.Murphy ambalaj reciclabil
Kevin.Murphy Maxi Wash, 163 lei.

Coty

Brandul a anunțat recent parteneriatul cu LanzaTech (lider în producția de ingrediente ecologice și durabile de ultimă generație) pentru a dezvolta o nouă producție durabilă de parfumuri cu conținut de etanol sustenabil, create cu tehnologia de captare a dioxidului de carbon. Până în 2023, Coty dorește să aplice principiul pentru majoritatea produselor din portofoliul său. Parteneriatul planificat sprijină programul de durabilitate Coty Beauty That Lasts — ghidat de Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale ONU — ce stabilește o serie de targeturi, inclusiv o reducere cu 30% a emisiilor absolute de CO2e până în 2030. De asemenea, Coty promite că, până în 2025, 100% din ambalaje (pentru orice produs nou) vor fi reciclabile, reutilizabile sau compostabile, ori vor include material reciclat.

Foto: iStock, courtesy brands.

Acest material a fost publicat în COSMOPOLITAN, ediția de aprilie 2021. Descoperă cum poți să-ți faci un abonament la COSMO aici.

Citește și Reciclare la timpul prezent: cum poți construi un viitor mai sustenabil.

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.